טיפוס 1 – סגנון ניהול והמלצות להתפתחות

אסנת ידגר, מייסדת המרכז הישראלי לאניאגרם

מאת: אסנת ידגר


טיפוסי 1 הינם מנהלים אחראים ובעלי עקרונות שמתחילים את המשימה כשהסוף מול עיניהם. הם מחזיקים בראשם תמונה ברורה של התוצאה "הנכונה" ודרך מובנית להגיע אליה.

הם מנהלים את עובדיהם על פי אותה תכנית מפורטת שבראשם ומתוכה הם מורים להם כל הזמן "איך ומה לעשות". הם יותר ממוכנים לתקן אחרים – הם היו מעדיפים שכל אחד היה יודע מה הדבר הנכון, כפי שם יודעים. זה אומר שלעיתים הם מצפים ממך לאיזשהו סטנדרט מוסרי שאתה אפילו לא יודע שהוא קיים. הם נותנים הוראות מאוד מדויקות ומפורטות, הם יודעים מי אמור לבצע מה ומי מדווח למי, מה שמוביל לשליטה ישירה על האנשים שכפופים להם. האצלת סמכויות אינה פשוטה בשבילם, מבחינתם היא כרוכה בסיכון כי היא פותחת פתח לחוסר שלמות.

 10 המלצות להתפתחות מקצועית  

  1. היזהר שהסטנדרטים הגבוהים שלך לא יובילו לפרפקציוניזם ולהצבת מטרות בלתי מציאותיות עבורך ועבור אחרים.
     
  2. תשומת הלב שלך נוטה לפנות באופן אוטומטי לכל מה שלא בסדר או לא נכון. זכור להפנות את תשומת לב שלך גם לאספקטים החיוביים שבמצב ולמה שכבר בסדר ועובד כמו שצריך.
     
  3. נסה להיות מציאותי לגבי יכולותיהם של אחרים. אל תבזבז יותר מדי זמן בלתקן אנשים או לשנות אותם, בשעה שאתה יכול לנצל טוב יותר את הזמן והאנרגיה שלך במקום אחר.
     
  4. אל תניח שלכולם יש אותה מוטיבציה פנימית לבצע דברים בצורה נכונה ומדויקת כפי שלך יש. אנשים רבים זקוקים לתמריצים ומבנים חיצוניים כדי לבצע את עבודתם.
     
  5. היזהר לא לאמץ גישה מגנה או מענישה כלפיך או כלפי אחרים. זכור שאנשים (כולל אותך) מתפתחים מבחינה מקצועית באמצעות הערכה, הכרה והכוונה ברורה.
     
  6. נסה לאזן ביקורת מול הערכה. היה מודע לכך שלמרות שאתה עשוי להרגיש בנוח עם רמה גבוהה של ביקורת, גישה זו עלולה להפחיד או לעצבן אנשים אחרים ועלולה למנוע מהם לבצע את העבודה בצורה הטובה ביותר.
     
  7. תן לעצמך רשות לעשות שגיאות. זה יסייע לך לקחת יותר סיכונים, במיוחד במצבים שנדרשים בהם פיתוח או חדשנות.
     
  8. לעיתים קרובות קיימת יותר מדרך נכונה אחת לבצע משימה. אם תהיה מסוגל לוותר על שליטה או על הרגלים מוכרים, אפשרויות ופתרונות אחרים עשויים לעלות.
     
  9. היזהר לא להאט את קצב הדברים במצבים בהם חשוב קצב מהיר יותר. אל תיתקע בפרטים או תנסה להביא לשלמות חלק אחד של המשימה על חשבון התמונה הגדולה יותר.. יש מצבים בהם כמות או עמידה בזמנים, חשובים יותר מאיכות.
     
  10. נסה לראות כיצד ניתן להפוך טעויות, בעיות או ליקויים – להזדמנויות ללמידה וצמיחה.

4 Responses

  1. תודה, אסנת! המנהל שלי הוא טיפוס 1 עכשיו אני מבין אותו יותר טוב ופחות נפגע מהביקורת שלו

  2. איך עוזרים להם להיות פחות נוקשים? בעלי הוא טיפוס 1 ויש לנו בעיה גם בריקודי עם למשל. בעלי אינו מוכן לנסות ריקודים שאינו מכיר היטב. זה מאט מאוד את הקצב ובהיותי טיפוס 4 זה יוצר דרמטיות וויכוחים לעיתים. האם יש סיכוי לשינוי?

    1. כמובן. אם שני הצדדים מעוניינים לעשות את העבודה. הוא על הקושי והרתיעה שלו מפני מצבים לא מוכרים ואת על התגובות שלך ועל האופן בו את יכולה לתמוך בו.

  3. אני טיפוס 1 שמנהל צוות בגישה שמתוארת כאן בדיוק מושלם! זה פשוט מדהים…אני מנסה לעבוד על עצמי לפי עקרונות דומים למה שהומלץ כאן והתוצאות לא מאחרות להגיע. כמובן שהרחבת את אופקיי בנקודות מבט נוספות הזכירו לי מצבים מסוימים בעבודה שבהם יכןלתי לפעול אחרת. ישר כוח 🙂

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים נוספים

הדיאלוג עם האגו
אנחנו לא הטיפוס שלנו
הכרת ההבדל בין ה"אגו" שלנו (ה"דמות" אותה אנו מגלמים) לבין ה"אני האותנטי" (המהות) שלנו הינה הבסיס לכל...
RUN
מה מניע אותי?
עד שאיננו יודעים את ה"מניע" להתנהגותו של אדם, בעצם איננו יודעים דבר. ..
LOVE SMALL
מה אנו עושים כדי לזכות באהבה?
כיצד נוכל לזהות אהבה שמבוטאת בדרכים שונות לחלוטין משלנו?