תשעת הטיפוסים

טיפוס 1 - המחוקק

המתנה: אחריות | המגבלה: נוקשות

בבסיס אישיותם של טיפוסי 1 טבועה האמונה שהם חייבים לבצע דברים בדרך הנכונה. אמונה זו מביאה לסטנדרטים גבוהים מאוד של התנהגות, אתיקה מקצועית וקודים מוסריים נוקשים. הם פרפקציוניסטים, שואפים לשלמות וחותרים לעשות את הדבר ה"נכון". הם מנסים לשפר או לתקן את עצמם ואת האחרים ללא הרף, עושים כל שביכולתם כדי להימנע מטעויות ומשתדלים להיות "בסדר" כל הזמן.

טיפוס 2 - המסייע

המתנה: נדיבות | המגבלה: הזנחת עצמם

בבסיס אישיותם של טיפוסי 2 טבועה האמונה שהם חייבים לתת כדי לקבל. המגע האנושי חשוב להם יותר מכל דבר אחר. הם משקיעים את מירב האנרגיות שלהם ליחסים שלהם עם אנשים. הם חמים, רגישים, נדיבים וטובי לב ומגלים אמפטיה לצרכים ורגשות של אחרים.

טיפוס 3 - הביצועיסט

המתנה: כושר ביצוע | המגבלה: נוקשות

בבסיס אישיותם של טיפוסי 3 טבועה האמונה שהם חייבים להצליח ולשמור על תדמית מרשימה כדי לזכות בהכרה והערכה. מתוך כך הם מכוונים באופן אוטומטי להפקת תוצאות, הצלחה והישגים. הם בעלי אמביציה גבוהה מאד, שואפים להתקדם וחותרים להיות 'מספר אחד' בכל דבר שהם עושים. הם הישגיים ועושים כל שביכולתם כדי להימנע מהדבר המאיים ביותר מבחינתם – כשלון!

טיפוס 4 - הדרמטי

המתנה: עומק רגשי | המגבלה: נוקשות

האם אתה מרוכז במה שחסר, מה שיכול להיות שונה או טוב יותר? האם אתה רגשני, האם קשה לך לפעמים לצאת ממלנכוליה שאופפת אותך?


טיפוס 5 - המדען

המתנה: אחריות | המגבלה: ניתוק רגשי

האם אתה אדם חושב ורציונאלי השואף להרחיב את אופקיו? האם אתה נוטה להיות עצור מבחינה רגשית ולא כל כך מעורב מבחינה חברתית?


טיפוס 6 - הספקן

המתנה: אחריות | המגבלה: נוקשות

האם אתה מרוכז בעיקר במה שעלול להשתבש? האם אתה תמיד נערך ומבטיח עצמך בפני סכנות פוטנציאליות? האם אתה נוטה להטיל ספק בהחלטותיך?


טיפוס 7 - הנהנתן

המתנה: אחריות | המגבלה: נוקשות

האם אתה שואף לטעום מהנאות החיים ככל האפשר ורואה את החיובי בכל דבר? האם אתה נוטה לקפוץ מדבר לדבר וראשך מלא בתכניות ורעיונות מדליקים?


טיפוס 8 - הבוס

המתנה: אחריות | המגבלה: נוקשות

האם אתה תופס את עצמך כאדם חזק ואסרטיבי שלא סובל שאומרים לו מה לעשות? האם אתה זה שתמיד תופס פיקוד ומזיז את העניינים?


טיפוס 9 - משכין שלום

המתנה: אחריות | המגבלה: נוקשות

האם אתה טיפוס שזורם עם החיים, שואף להרמוניה ושלווה, משתדל לא "לעשות גלים" ועושה הכול כדי להימנע מעימותים וויכוחים?


1- המחוקק

"מי שלא טעה מעודו, לא ניסה שום דבר משמעותי מעודו אלברט איינשטיין

בבסיס אישיותם של טיפוסי 1 טבועה האמונה שהם חייבים לבצע דברים בדרך הנכונה. אמונה זו מביאה לסטנדרטים גבוהים מאוד של התנהגות, אתיקה מקצועית וקודים מוסריים נוקשים. הם פרפקציוניסטים, שואפים לשלמות וחותרים לעשות את הדבר ה"נכון". הם מנסים לשפר או לתקן את עצמם ואת האחרים ללא הרף, עושים כל שביכולתם כדי להימנע מטעויות ומשתדלים להיות "בסדר" כל הזמן.
  • התיאור הבא הוא תמציתי בלבד. אספקטים עמוקים יותר של הטיפוס ודרכי ההתפתחות והצמיחה נלמדים בסדנאות המרכז

הם אידיאליסטים, בעלי חוש מפותח לצדק ורצון לתקן את העולם. הם אחראים ביותר, אמינים, נוהגים ביושר ובהגינות ובעלי מצפון מפותח. הם אינם מושפעים בקלות מלחץ חברתי, אם הוא נוגד את מה שהם חושבים שנכון לעשות והם פועלים בהתאם לערכים ולעקרונות המוסר הגבוהים שלהם.
 
רמת האחריות האישית שלהם היא גבוהה במיוחד. הם לעולם לא יבטיחו משהו שהם לא בטוחים שהם יכולים לעמוד בו.
ניתן לסמוך עליהם בעיניים עצומות, מילה שלהם זו מילה!

הם חרוצים ושיטתיים, מקפידים בפרטים ובעלי כושר ארגון גבוה, חוש לסדר ודיוק. הם זקוקים להוראות ברורות וכללים מוגדרים ומגלים קפדנות ויסודיות בביצועיהם.
 
לעיתים קרובות, הם לוקחים על עצמם אחריות רבה מדי וחשים תסכול או כעס כלפי אנשים שלא ממלאים את מחויבויותיהם או לא מתייחסים לחיים ברצינות  כמוהם.

המבקר הפנימי

יש בתוכם קול פנימי, שכל הזמן מבקר את מה שהם עושים או אומרים. הם רואים באופן אוטומטי את מה שחסר או  מה טעון שיפור ולא מוכנים לעשות הנחות לעצמם.

הם חשים שהם חייבים לנהוג כהלכה ולקרוא לסדר את האחרים. בעשותם כך, (גם אם מתוך כוונות טובות) אנשים אחרים עלולים לחוות אותם כצדקניים או קטנוניים ומגלים התנגדות להערותיהם.

הם נוטים להיות דעתניים ושיפוטיים וגם אם הם לא מתפרצים בכעס, הוא מופיע כעלבון או טינה ומתבטא באופן הדיבור וההתנהגות החדה שלהם.

ברמת ההתפתחות הגבוהה

הם משמשים מודל לדוגמה וסמל ליושר ומוסריות, ללא צורך בהטפה או ניסיון "לחנך" אנשים.
 
שאיפתם להיות אנשים טובים והגונים ולהפוך את העולם למקום טוב יותר, משמשת להם מנוף למימוש הפוטנציאל שלהם ולסיוע לאחרים לממש את שלהם, תוך קיום יחסים נעימים והרמוניים.
הם מכירים בכך שחוקים הם דבר שבני אדם המציאו כדי לייעל את חייהם ולסייע להם בהתנהלותם בעולם, אך לא מקדשים אותם כמטרה בפני עצמה.

תלונה חבויה:

"אי אפשר לסמוך על אף אחד,
 בסוף תמיד הכול נופל עליי"

מה שגורם לי למתח:  

הקושי להשקיט את המבקר הפנימי
תחושת העול הכבד של אחריות אישית, עומס המטלות והמשימות שעומד לפניי

חוסר ודאות או שינוי בתכניות
ביקורת, או חשש מביקורת

מה שמכעיס אותי:  

חוסר צדק
חוסר אחריות, רשלנות ו"חיפוף"
דברים שמתבצעים בדרך לא נכונה
הפרת הסכמים או אי עמידה בהבטחות
ביקורת לא מוצדקת
כשאנשים מתעלמים מחוקים מקובלים

איך להסתדר איתי?

  • אל תבקר או תעניש אותי כשאני עושה טעות, אני קשה עם עצמי גם ככה.
  • תגיד לי שאתה מעריך את עצתי, במקום לכעוס על ה"ביקורת" שלי.
  • היה הוגן ומתחשב, כמוני. התנצל אם נהגת בחוסר אחריות, זה יעזור לי לסלוח.
  • אל תבטיח לי משהו שאינך בטוח שתעמוד בו.
סכם איתי הסכמים ברורים ואל תשנה את מה שסיכמנו ברגע האחרון.
  • כשאני נעשה נוקשה, עודד אותי בעדינות להיות קליל ולצחוק על עצמי, אך הקשב לדאגותיי תחילה.

דברים שלעולם לא יעזו לעשות:

  • לאחר בניחותא לעבודה או לפגישה חשובה.
  • להבחין בשגיאה או בטעות, מבלי לתקן אותה.
  • להתייחס לביקורת בהומור.
  • להרשות לעצמם לחפף בביצוע משימותיהם.
  • לא להזמין מקומות לינה מראש לחופשה הקרובה.
  • להשאיר כלים לא שטופים בכיור למשך הלילה.
  • להירגע באמבטיה בדיוק לפני שהאורחים צריכים להגיע, במקום לעבור שוב על ניקיון הבית

1- המחוקק

"מי שלא טעה מעודו, לא ניסה שום דבר משמעותי מעודו אלברט איינשטיין

בבסיס אישיותם של טיפוסי 1 טבועה האמונה שהם חייבים לבצע דברים בדרך הנכונה. אמונה זו מביאה לסטנדרטים גבוהים מאוד של התנהגות, אתיקה מקצועית וקודים מוסריים נוקשים. הם פרפקציוניסטים, שואפים לשלמות וחותרים לעשות את הדבר ה"נכון". הם מנסים לשפר או לתקן את עצמם ואת האחרים ללא הרף, עושים כל שביכולתם כדי להימנע מטעויות ומשתדלים להיות "בסדר" כל הזמן.
  • התיאור הבא הוא תמציתי בלבד. אספקטים עמוקים יותר של הטיפוס ודרכי ההתפתחות והצמיחה נלמדים בסדנאות המרכז

הם אידיאליסטים, בעלי חוש מפותח לצדק ורצון לתקן את העולם. הם אחראים ביותר, אמינים, נוהגים ביושר ובהגינות ובעלי מצפון מפותח. הם אינם מושפעים בקלות מלחץ חברתי, אם הוא נוגד את מה שהם חושבים שנכון לעשות והם פועלים בהתאם לערכים ולעקרונות המוסר הגבוהים שלהם.
 
רמת האחריות האישית שלהם היא גבוהה במיוחד. הם לעולם לא יבטיחו משהו שהם לא בטוחים שהם יכולים לעמוד בו.
ניתן לסמוך עליהם בעיניים עצומות, מילה שלהם זו מילה!

הם חרוצים ושיטתיים, מקפידים בפרטים ובעלי כושר ארגון גבוה, חוש לסדר ודיוק. הם זקוקים להוראות ברורות וכללים מוגדרים ומגלים קפדנות ויסודיות בביצועיהם.
 
לעיתים קרובות, הם לוקחים על עצמם אחריות רבה מדי וחשים תסכול או כעס כלפי אנשים שלא ממלאים את מחויבויותיהם או לא מתייחסים לחיים ברצינות  כמוהם.

המבקר הפנימי

יש בתוכם קול פנימי, שכל הזמן מבקר את מה שהם עושים או אומרים. הם רואים באופן אוטומטי את מה שחסר או  מה טעון שיפור ולא מוכנים לעשות הנחות לעצמם.

הם חשים שהם חייבים לנהוג כהלכה ולקרוא לסדר את האחרים. בעשותם כך, (גם אם מתוך כוונות טובות) אנשים אחרים עלולים לחוות אותם כצדקניים או קטנוניים ומגלים התנגדות להערותיהם.

הם נוטים להיות דעתניים ושיפוטיים וגם אם הם לא מתפרצים בכעס, הוא מופיע כעלבון או טינה ומתבטא באופן הדיבור וההתנהגות החדה שלהם.

ברמת ההתפתחות הגבוהה

הם משמשים מודל לדוגמה וסמל ליושר ומוסריות, ללא צורך בהטפה או ניסיון "לחנך" אנשים.
 
שאיפתם להיות אנשים טובים והגונים ולהפוך את העולם למקום טוב יותר, משמשת להם מנוף למימוש הפוטנציאל שלהם ולסיוע לאחרים לממש את שלהם, תוך קיום יחסים נעימים והרמוניים.
הם מכירים בכך שחוקים הם דבר שבני אדם המציאו כדי לייעל את חייהם ולסייע להם בהתנהלותם בעולם, אך לא מקדשים אותם כמטרה בפני עצמה.

תלונה חבויה:

"אי אפשר לסמוך על אף אחד,
 בסוף תמיד הכול נופל עליי"

מה שגורם לי למתח:  

הקושי להשקיט את המבקר הפנימי
תחושת העול הכבד של אחריות אישית, עומס המטלות והמשימות שעומד לפניי

חוסר ודאות או שינוי בתכניות
ביקורת, או חשש מביקורת

מה שמכעיס אותי:  

חוסר צדק
חוסר אחריות, רשלנות ו"חיפוף"
דברים שמתבצעים בדרך לא נכונה
הפרת הסכמים או אי עמידה בהבטחות
ביקורת לא מוצדקת
כשאנשים מתעלמים מחוקים מקובלים

איך להסתדר איתי?

  • אל תבקר או תעניש אותי כשאני עושה טעות, אני קשה עם עצמי גם ככה.
  • תגיד לי שאתה מעריך את עצתי, במקום לכעוס על ה"ביקורת" שלי.
  • היה הוגן ומתחשב, כמוני. התנצל אם נהגת בחוסר אחריות, זה יעזור לי לסלוח.
  • אל תבטיח לי משהו שאינך בטוח שתעמוד בו.
סכם איתי הסכמים ברורים ואל תשנה את מה שסיכמנו ברגע האחרון.
  • כשאני נעשה נוקשה, עודד אותי בעדינות להיות קליל ולצחוק על עצמי, אך הקשב לדאגותיי תחילה.

דברים שלעולם לא יעזו לעשות:

  • לאחר בניחותא לעבודה או לפגישה חשובה.
  • להבחין בשגיאה או בטעות, מבלי לתקן אותה.
  • להתייחס לביקורת בהומור.
  • להרשות לעצמם לחפף בביצוע משימותיהם.
  • לא להזמין מקומות לינה מראש לחופשה הקרובה.
  • להשאיר כלים לא שטופים בכיור למשך הלילה.
  • להירגע באמבטיה בדיוק לפני שהאורחים צריכים להגיע, במקום לעבור שוב על ניקיון הבית

מפורסמים:

כניסה לאזור האישי

התחברות עם Google שלך לניהול מאמנים, דרירות ותכנים