מקורות מתח בניהול

אסנת ידגר, מייסדת המרכז הישראלי לאניאגרם

מאת: אסנת ידגר

9 מנהלים – 9 גורמי מתח שונים

לכולנו קורים דברים קטנים שגורמים לנו למתח: הנהג המסוכן ההוא שחתך אותך בכביש בדרך למשרד, העובד שתמיד מאחר לעבודה, הלקוח המקטר ההוא שמשלם מעט עבור השירותים שלך, אבל סוחט ממך את כל הזמן בשאלות ותלונות בלתי פוסקות. עם גורמי מתח מסוג כזה אנו מסוגלים להתמודד בקלות יחסית.

אך יש לנו גם "טריגרים" נסתרים ברמה עמוקה יותר שמופעלים באופן קבוע. כשאלה מופעלים אנו חשים כאילו הישרדותנו נמצאת בסיכון ותגובותינו האינסטינקטיביות, החייתיות משתלטות עלינו. אנו עוברים לתגובת "fight or flight" בה המוח הרציונאלי שלנו משתתק, רגשותינו משתלטים על הסיטואציה וכל עולמנו מתחיל להיטלטל.

תחת מתח אינטנסיבי אנו נעשים כועסים או מפוחדים, נוקטים בפעולות לא הגיוניות, אומרים את הדבר הלא נכון ומתחרטים עליו אחר כך. תפקידי מנהיגות דורשים קיום יחסים מתמשכים ומזמינים כל הזמן אינטראקציות עם חברי צוות שלוחצים על הכפתורים שלנו.

לכל אחד מתשעת הטיפוסים יש טריגרים שונים שגורמים להם להיכנס למצבי מתח כשהם מופעלים:

 

טיפוס 1 – המחוקק

מנהלים מקבוצת טיפוס זה נכנסים למתח כשהם אינם יכולים להשלים פרויקטים בהתאם לאידיאליים הפנימיים הגבוהים שלהם. הם חשים תסכול ונעשים שיפוטיים, כשהעובדים שלהם לא עומדים בסטנדרטים ובמדדי האיכות שלהם.  הם כועסים גם על עצמם כשהם לא עומדים באידיאלים העל-אנושיים האלה.

*הערה: הסטנדרטים האלה נוצרים לעיתים קרובות בתוך ראשם, לאו דווקא ע"י הלקוח או הממונה עליהם ולא תמיד הם מדד אמיתי להצלחה.

טיפוס 2 – המסייע

מנהלים מקבוצת טיפוס זה נכנסים למתח כשקיים חוסר הרמוניה בין אנשי הצוות. הם רגישים במיוחד למצבים בהם הם חשים שאחד מאנשי הצוות הינו עוין או מרוחק רגשית. אם עובד מסוים אינו מעריך את נדיבותם ומגלה כפיות טובה כלפיהם, הם חשים שמתעלמים מהם וממאמציהם ונכנסים למתח.

*הערה: הצורך להתחבר לאנשים ולקיים יחסי גומלין של נתינה הדדית נוצר על ידם ולא תמיד חשוב לצוות או נדרש עבור ביצוע המשימה עצמה.

טיפוס 3 – הביצועיסט    

מנהלים מקבוצת טיפוס זה נכנסים למתח כשהם חשים שהתדמית שלהם מאוימת במהלך ישיבות עבודה, למשל. הם נמנעים באופן נואש להודות בכישלון בפני הרבים. כעס מופיע כשעובדים פועלים בצורה איטית או לא יעילה, מה שמפריע להתקדמות ה"ביצועיסט" אל עבר מטרותיו.

*הערה: התדמית עליה הם מנסים להגן היא לעיתים קרובות תדמית אידיאלית שהם מציירים בראשם וקצב הביצוע שהם מצפים מעובדיהם הוא לעיתים קרובות בלתי מציאותי.

טיפוס 4 – הדרמטי  

מנהלים מקבוצת טיפוס זה נכנסים למתח כשהם חשים שאנשי צוות או עמיתים לעבודה מתנשאים מעליהם או תופסים אותם כנחותים מהם. די בפיהוק משועמם כשהם מציגים פרויקט או רעיון חדש בישיבה, או הערה שנאמרת כלאחר יד שגורמת להם לחוש לא שייכים, כדי להפעיל את הטריגר שלהם.

*הערה: לעיתים קרובות אותם עובדים או עמיתים לעבודה, לא באמת מחזיקים בדעות השליליות שהם מייחסים להם.

טיפוס 5 – המדען  

מנהלים מקבוצת טיפוס זה נכנסים למתח כשהעובדים שלהם חודרים למשרדם ללא רשות או באופן קבוע "גוזלים" מזמנם או מהאנרגיה שלהם. הכפתורים שלהם מוקפצים כשהם חשים שמטילים ספק באינטליגנציה או בתהליך קבלת ההחלטות שלהם.

*הערה: הצרכים של העובדים שלהם לזמן ואינפורמציה, עשויים להיות לגיטימיים לחלוטין. טיפוס 5 עלול להתייחס אליהם שלא בצדק כתלותיים או לכעוס על מי ש"פולש" למרחב שלו.

 

טיפוס 6 הספקן

מנהלים מקבוצת טיפוס זה נכנסים למתח כשהעובדים או השותפים שלהם אינם פועלים בזהירות מספקת. הם חשים מאוימים כשעובדים שלהם מבטיחים בשמם הבטחות לא אחראיות ולוקחים סיכונים גדולים במיוחד כשהם מייצגים אותם.

*הערה: הסכנות שהם רואים מול עיניהם לא תמיד אמיתיות. לעובדים, החברה והלקוח אין בעיה עם רמת הסיכון שהם נוקטים.

טיפוס 7 – הנהנתן

מנהלים מקבוצת טיפוס זה נכנסים למתח כשהם חשים מוגבלים או כשחברי הצוות מתעקשים על שימוש בשיטה או בהליך מסוים, "כי תמיד עשינו את זה ככה".  בנוסף, קשה להם לסבול עובדים ששוקעים במלנכוליה, רחמים עצמיים או מגלים "ראש קטן".

*הערה: החוויה של היותם מוגבלים היא לעיתים קרובות סובייקטיבית לחלוטין. למעשה, השיטות או הנהלים ש"מגבילים" אותם עשויים להיות יעילים ביותר ולעובדים עשויות להיות סיבות טובות להיות במפח נפש.

טיפוס 8 – הבוס 

מנהלים מקבוצת טיפוס זה נכנסים למתח כשהם חשים שהעובדים שלהם בלתי יעילים או בלתי מיומנים. עובדים או שותפים ששוב ושוב אינם מתגברים על הקשיים או שמפגינים חולשה מקפיצים אותם. (קשה להם גם מאוד לקבל הוראות ממנהל שהוא לא חזק או יעיל מספיק.) אם העובדים שלהם איטיים מבחינה שכלית או לא ישירים וגורמים לישיבות צוות להיגרר, הם חשים שמבזבזים את זמנם וזה עלול להרתיח את דמם.

*הערה: השיפוטים שיש להם על כישוריהם או חוסר כישוריהם של העובדים או של המנהל שלהם הם לעיתים קרובות תפיסה סובייקטיבית שלהם ולא בהכרח תואמת את דעתם של אחרים.

טיפוס 9 – משכין שלום  

מנהלים מקבוצת טיפוס זה נכנסים למתח כשאנשי צוות בעלי אישיות חזקה מערערים על סמכותם ומתווכחים איתם בישיבות. הם נכנסים למתח כשהם נאלצים לכפות את אמונותיהם, דעותיהם, להחליט החלטה או להוביל את הקבוצה לכיוון חדש.

*הערה: העובדים עשויים לחוות שהם מנהלים דיון פשוט עם ה-9 ולא נמצאים באיזה עימות עוין איתם. עובדים זקוקים לעיתים קרובות להכוונה ברורה שטיפוס 9 מתקשה לספק.

 

כשאתה נעשה מודע ל"טריגרים" שלך, אתה מסוגל ללמוד לנהל אותם במקום שהם יפעילו אותך. אתה מגלה שהתגובות האוטומטיות שלך לתקריות אלה פוחתות ורמת המתח שלך יורדת. הבנת מנגנון הפעולה שלך באמצעות האניאגרם מאפשרת לך לעבור מתגובה לבחירה, אתה נעשה יעיל יותר ומתחיל ליהנות מתפקידך כמנהל.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים נוספים

הדיאלוג עם האגו
אנחנו לא הטיפוס שלנו
הכרת ההבדל בין ה"אגו" שלנו (ה"דמות" אותה אנו מגלמים) לבין ה"אני האותנטי" (המהות) שלנו הינה הבסיס לכל...
RUN
מה מניע אותי?
עד שאיננו יודעים את ה"מניע" להתנהגותו של אדם, בעצם איננו יודעים דבר. ..
LOVE SMALL
מה אנו עושים כדי לזכות באהבה?
כיצד נוכל לזהות אהבה שמבוטאת בדרכים שונות לחלוטין משלנו?