אניגראם

אל תתן למי שאתה, להפריע למי שאתה יכול להיות
שתף |

ארבע מחפש שמונה

הארץ / זליגמן ג'ין
אחרי שהסתובבה בשולי המיסטיקה והפסיכולוגיה הפופולארית במשך יותר מעשרים שנה, נכנסת האניאגרם - חלוקת בני האדם לתשעה טיפוסים - לזרם המרכזי של הרעיונות

האם את או אתה מספר 1 - שוחר שלמות, ביקורתי כלפי עצמך אבל בסתר לבך מאמין שאתה עולה על אחרים מבחינה אתית? או מספר 9 - שוחר שלום, עדין, אולי נוח מדי לבריות ומבטל את עצמך?

מי שיכול לקשר בין המספרים האלה לבין תכונותיו, שייך לאנשי האניאגרם - שיטה להגדרת טיפוסי אישיות שאולי תאומץ בקרוב כתפיסת עולם מקובלת. להבדיל מהסיווג על פי מזלות אסטרולוגיים, הסיווג האניאגרמי מבוסס על הפסיכולוגיה האנושית, לא על הכוכבים.

חסידי התורה אומרים שהיא עוזרת להם להבין טוב יותר את עצמם ואת זולתם, משום שהיא משמשת מורה דרך להרכב הרגשי השונה של אנשים, ולשיטותיהם השונות להתמודדות עם החיים. עכשיו, אחרי שהסתובבה בשולי המיסטיקה והפסיכולוגיה הפופולארית במשך יותר מעשרים שנה, נכנסת האניאגרם לזרם המרכזי של הרעיונות, ואף זוכה בכבוד.

הקורס "אישיות, מודעות עצמית ומנהיגות", בבית הספר למינהל עסקים באוניברסיטת הרוורד, התמקד בשנה שעברה בפעם הראשונה באניאגרם. עקב כך, הביקוש לקורס גדל מאוד, והוא יורחב השנה מארבעים לחמישים סטודנטים. בסי-אי-איי משתמשים עכשיו באניאגרם כדי לעזור לסוכנים להבין את התנהגותם של מנהיגים שונים בעולם. רשות הדואר האמריקאית נעזרה באחרונה באניאגרם כדי ליישב סכסוכים בין עובדים, כמרים בוותיקן נרשמו בשנה שעברה לסמינר על אניאגרם, ובחודש שעבר נערך בפאלו אלטו שבקליפורניה הכנס הבינלאומי הראשון לאניאגרם, בהשתתפות 1,400 אורחים בני דתות וארצות שונות. בין מארגני הכנס הייתה המחלקה לפסיכיאטריה של בית הספר לרפואה באוניברסיטת סטנפורד.


האניאגרם - משורש המלים היווניות "תשע" ו"רישום" - היא דיאגרמה דמוית כוכב המחלקת את הרגשות ודרכי ההתנהגות של בני האדם לתשעה טיפוסי אישיות. לפי תורה זו, אפשר לתקן תכונות לא רצויות אחרי שמבינים אותן בדרך של בדיקה ומחקר.

טיפוס מס' 2 (הנותן), לדוגמה, לעולם יישאר מס' 2, אבל הוא יכול להפוך ממניפולאטור שכופה את רצונו על זולתו, לאדם שעוזר ודואג לאחרים. מס' 8 (הבוס) יכול להתפתח מעריץ חסר מעצורים לגיבור נדיב. חסידי השיטה יכולים לנסות לשנות את עצמם אחרי עיון באחד מיותר משלושים ספרים שעוסקים בנושא הזה ושנמכרו עד היום ביותר ממיליון עותקים, או בהשתתפות בקורסי הכשרה ובסדנאות שמספרם גדל והולך בארצות הברית. שני מוקדים של קדחת האניאגרם הם בחברת הייעוץ "אניאגרם - טיפוסי אישיות" בניו יורק, בהנהלת הסופר דון ריצ'רד ריסו, ובברקלי שבקליפורניה, ב"מרכז לחקר האניאגרם" בראשותה של הלן פלמר, סופרת ומחלוצי ההוראה של התורה.

להבדיל מאסכולות פופולאריות אחרות לשיפור האישיות, האניאגרם אינה מתהדרת במנהיגים שמחזרים אחרי כלי התקשורת, ואף על פי שיש לתנועה היבטים רוחניים, חסידיה טוענים שאין היא דת. ואכן, מעטים מהיהודים, הקתולים (לרבות נזירות וכמרים), המוסלמים, הבודהיסטים והאתאיסטים שהשתתפו בכנס בסטנפורד נראו כמי שנוהים אחר כתות. חסידי השיטה אומרים שהאניאגרם מאפשרת להם להבין את עצמם ואת אחרים, בעולם העסקים וגם ביחסי אנוש יום-יומיים.

מילינגטון מקוי, שותף בחברת מגלי כישרונות בניו יורק, מכנה את האניאגרם "כלי אדיר לגיוס כישרונות", משום שהיא מאפשרת למצוא את האדם המתאים לעמדת ניהול. קארן פייג', בת 32, מנהלת בהוצאה לאור בניו יורק אומרת: "לפעמים אני תופסת את עצמי דורשת יותר מדי מעבודתי או מחיי הנישואים שלי, ואז באה האניאגרם ופותחת את הדלת אל ההבנה". עכשיו היא משתדלת לא להפגין נוקשות או חוסר סובלנות - תכונות אופייניות לטיפוס אישיות מס' 1 (הפרפקציוניסט), כמוה. אבל בפעם הראשונה שקראה על ההיבטים האלה באופי הטיפוס שהיא משתייכת אליו, היא זרקה את הספר בכעס. "שאלתי את בעלי אם אני באמת כזאת", היא אומרת, "והוא משך בכתפיו ואמר, 'בערך'".

ארתור הייסטינגס, מרצה במכון לפסיכולוגיה טרנס-אישית בפאלו אלטו, אומר שהאניאגרם עשויה להפוך לחלק מן התרבות ההמונית, עד כדי כך שנשמע שירים כמו "אני שניים מן השמים", ונקרא מודעות במדור ההיכרויות: "ארבע מחפש שמונה". אבל ממש כמו המין, הגזע וסיווגים אחרים, האניאגרם כבר יוצרת את הסיכון הגלום בהדבקת תוויות לאנשים. בכנס בסטנפורד אמרה אישה לשכנתה: "אני מוכרחה להיות סובלנית יותר כלפי שמונה. הם ממש עולים לי על העצבים". אחרים ליגלגו על טיפוסים "אסטרונאוטים" וקראו להם "תשיעיות". כתגובה לגישות שליליות כאלה כולל עכשיו פרופ' מייקל ריי מאוניברסיטת סטנפורד פרק על אתיקה אניאגרמית בקורס שלו לתואר שני.

"ועליכם לזכור", הוא מזהיר, "אין עשר". כשנינוחים מקבלים גם את התכונות החיוביות של הטיפוס שהחץ שלכם פונה אליו, וכשמתוחים מקבלים גם את התכונות השליליות של הטיפוס שהחץ שלו פונה אליכם.

טיפוס 1 מצפוניסט, הגיוני, ביקורתי, נוקשה
טיפוס 2 מבין את הזולת, מפגין את רגשותיו, מניפולטיבי, חטטן
טיפוס 3 תחרותי, יעיל, מרוכז בתדמיות ובמיוחד בזו שלו
טיפוס 4 יצירתי, מלנכולי, נמשך אל מה שלא ניתן להשגה
טיפוס 5 מרוחק, מבחינה רגשית, מנותק מבני אדם ומרגשות, מסוגר בתוך עצמו, חכם
טיפוס 6 מוכה ספקות, נאמן, נוטה לחשוש, תמיד מחפש סימני סכנה
טיפוס 7 חושני, עליז, ילדותי, מסרב להתחייב
טיפוס 8 שתלטן, וכחן, מגונן, לוקח אחריות, נהנה מוויכוח מוצלח
טיפוס 9 סבלן, יציב, מרגיע, עלול לברוח מהמציאות בעזרת אלכוהול, אוכל או טלוויזיה



 
אסנת ידגר
חלוצת השיטה בארץ ומייסדת המרכז הישראלי
חדשות ועדכונים
כללי
על האניאגרם
שירותים
אניאגרם בארגונים
מדיה
בניית אתרים בקוד פתוח
עקבו אחרנו
2010 © Enneagram inc, All Rights Reserved