אניגראם

אל תתן למי שאתה, להפריע למי שאתה יכול להיות
שתף |

לצאת מהקופסה

MSN ישראל / רויטל זילונקה
באמצעות האניאגרם אנחנו מבינים את עצמנו ואת האנשים שסביבנו ברמה אחרת לגמרי. אנחנו לומדים מה מניע כל טיפוס, מדוע הוא מתנהג כפי שהוא מתנהג, מה מקפיץ לו את הכפתורים, ומתחילים לתקשר בצורה יעילה יותר עם האנשים שבחיינו.    

   

תורת האניאגרם היא שיטה המתארת 9 טיפוסי אישיות ומסבירה כיצד כל אחד מהם רואה את העולם מתוך נקודת מבט שונה (ביוונית: אניה=תשע, גרם=רישום), האפיון הפסיכולוגי מבוסס על "התשיעון" (ראו תמונה) בו ממוקמים תשעת סוגי האישיות, כאשר קווים מחברים בין המספרים השונים, אשר גם עליהם אדון בהמשך הכתבה.   התשיעון הוא סימבול עתיק בן 4,000 שנים, האוצר בתוכו חוכמה מופלאה, שעברה כתורה שבעל-פה בין כל הדתות ונמצאת גם בכתביו של פיתגורס, שהתעניין במשמעויות העמוקות של תורת המספרים. מי שאסף וגיבש את השיטה לגרסתה הנוכחית היה גורדייף, מורה רוחני שחי ופעל בצפון מזרח אסיה ובאירופה בשנים 1876-1949 והוא זה שהביא אותה למערב. ב-30 השנה האחרונות זוכה האניאגרם לשימוש נרחב בקרב פסיכולוגים, פסיכיאטרים, מטפלים ויועצים ארגונים.

  אסנת ידגר היא גרפולוגית מוסמכת שבאה מתחום הפסיכולוגיה והפילוסופיה ועוסקת כל חייה באפיון אישיות. כשנתקלה באניאגרם בארצות הברית נדהמה מהעומק והדיוק של השיטה והחליטה להביאה לארץ. מעבר ללימוד בלתי פוסק של האניאגרם היא חוקרת את המודל בקרב מאות אנשים ושוקדת על פיתוח השיטה ויישומה. בשאר העולם אגב, תחום האניאגרם מצוי בתאוצה אדירה וקיימים אנשי מקצוע בתחום הפסיכולוגיה והאבחון שמשתמשים בה לשם יעוץ פרטני, יעוץ לחברות כוח אדם, צמיחה אישית וכן תעשייה שלמה של קורסים למתעניינים ואנשי מקצוע.

 

לעומת שיטות אבחון אחרות, מסבירה לי אסנת ידגר, שיטת האניאגרם נותנת כלים לצמיחה אישית. מעבר לידיעה "מי אני?", אנו מקבלים כלים להתפתחות מעבר למה שאנו כבר יודעים על עצמנו, לומדים אסטרטגיות פעולה אחרות מעבר לאסטרטגיה הראשית שלנו שכל כך מוכרת לנו ומתחילים לצאת מ"הקופסה" שלנו. בכולנו נמצאים כל תשעת הטיפוסים במינון שונה, אך לכל אחד יש טיפוס ראשי שקובע ומשפיע על דרך התמודדותנו עם העולם.

 

כל אחד ואחת מאיתנו אוחז בנקודת מבט יחודית ועצמאית דרכה הוא רואה את העולם. טיפוס איקס יראה דברים בצורה מסוימת ועל פיה הוא יפתח אסטרטגיה ברורה כיצד להתמודד עם הדברים שקורים לו בחייו. אסנת ידגר מבהירה, שלכל אסטרטגיה יש מתנה ומחיר. לא תמיד יש בעיה עם האסטרטגיה עצמה, הבעיה נוצרת כשהאסטרטגיה מקובעת ואוטומטית ובכך מגבילה את חופש הבחירה שלנו. כשאנחנו פועלים על "טייס אוטומטי", איננו רואים אפשרויות תגובה אחרות שקיימות, או דרכי התנהגות שונות. זה כמו לדעת ריקוד אחד ממש טוב ולרקוד תמיד אותו לכל סוג של מוזיקה. האניאגרם מאפשרת לנו להשתחרר מהקיבעונות שלנו וללמוד סוגים אחרים של ריקוד.

 

קצת הסברים

 

בנוסף לטיפוס האישיות הראשי, יש גם "כנפיים", כך שאם יצא לכם בשאלון שאתם טיפוס מס' 7 (כמוני), גם הטיפוסים 6 ו-8 משפיעים על האישיות שלכם וכן המספרים שמחוברים בתשיעון למספר שלכם (לכל מספר יש שני חיצים, הראשון מבטא את ההתנהגות שלכם במצבי מתח והשני במצבי בטחון). טיפוס 7 מקושר לטיפוס 1 ולטיפוס 5. אני, טיפוס 7 מובהק, במצבי מתח ולחץ נוטה לעבור לטיפוס 1 ובזמני בטחון ויציבות נוטה לכיוון טיפוס 5. אפשר לראות לאן פונה כל טיפוס במצבי מתח וביטחון בתנועת הקווים שבתשיעון.

 

טיפוס 1 מקושר לטיפוס 7 משם לטיפוס 5, משם לטיפוס 8 וכן הלאה. קדימה-זה אומר בטחון. כלומר: טיפוס 5 מתפקד בבטחון כמו טיפוס 8, טיפוס 8 מתפקד בבטחון כמו טיפוס 2 וכן הלאה. תפקוד בזמן לחץ ומתח הוא בדיוק הפוך. כלומר: טיפוס 2 מתפקד בלחץ כמו טיפוס 8, טיפוס 8 מתפקד כמו טיפוס 5 וכן הלאה.

 

נשמע מבלבל?

 

האמת שגם לי ההסברים היו קצת מבלבלים בהתחלה, אבל ברגע שקולטים את המתודה, אפשר לראות כמה האניאגרם חכמה, מרתקת ומדויקת. בהתחלה חוויתי מעט קושי לקבל את ההגדרות שהוטבעו לי רק מהשבה על שאלון אנונימי. אחד הכללים הכי חשובים לכשתבחרו להשיב על השאלון באתר של אסנת ידגר, הוא להיות כנים לחלוטין. השאלון אנונימי וזה רק אתם והמחשב. ככל שתהיו כנים ואמיתיים עם התשובות שלכם, כך האפיון שיתקבל יהיה מדויק יותר. האניאגרם הוא כלי מאוד דינמי ומראה לכל מאובחן את הצדדים הדומיננטים והרציסיביים שבו. אחרי שעונים על השאלון מקבלים גרף מסודר (ראו תמונה). אם טיפוס מסוים "חלש" אצלכם בתוצאות, אפשר לראות ולהיות מודעים לכך ולפתח אותו בהתאם, אם תרצו. באתר של "המרכז הישראלי לאניאגרם" תוכלו לבדוק בעצמכם איזה סוג טיפוס ראשי אתם ולקבל מידע מעניין על מאפייני הטיפוס.

 

אסנת ידגר מעבירה סדנאות אניאגרם למתחילים ולמתקדמים, קבוצות עבודה לכל טיפוס וסדנאות יחסים. בנוסף היא עורכת אבחונים ליחידים ולזוגות.

אסנת ידגר
חלוצת השיטה בארץ ומייסדת המרכז הישראלי
חדשות ועדכונים
כללי
על האניאגרם
שירותים
אניאגרם בארגונים
מדיה
בניית אתרים בקוד פתוח
עקבו אחרנו
2010 © Enneagram inc, All Rights Reserved