אניגראם

אל תתן למי שאתה, להפריע למי שאתה יכול להיות
שתף |

אמנות המשוב

מהי הדרך היעילה ביותר לתת משוב לכל טיפוס?

 

  מאת: אסנת ידגר

למרות שנראה כאילו כולנו מדברים באותה שפה, לכל טיפוס "שפה" שונה דרכה הוא מקשיב, מדבר ומפרש את הנאמר. לא פעם, למרות כוונותינו הטובות, אנו לא מצליחים להעביר את המסר שרצינו בצורה אפקטיבית והוא נופל על אוזניים ערלות או גורם לתוצאה הפוכה. להלן רשימה של טיפים קצרים לגבי הדברים שחשוב לדעת כשאנו באים לתת משוב לטיפוסים השונים.

 

 

כשאתה נותן משוב לטיפוס:
 

 

טיפוס 1- המחוקק



פתח בביטוי הערכה או במחמאה, דבר מהלב, דבר במושגים של שיפור לא של ביקורת, הימנע מ"בסדר ולא בסדר", עשה זאת בעדינות, היה מדויק וברור. תרגם תלונותיך לבקשות, סיים במשוב חיובי.

 טיפוס 2 - המסייע


דבר באופן אישי ולא רשמי. נסח את המשוב בהצהרות חיוביות, חייך ושמור על קשר עין - היה נוכח, דבר ברגישות. בטא הערכה להשקעה ולמאמץ שלו, ללא קשר לתוצאה. 
 

 טיפוס 3 - הביצועיסט



היה ישיר וממוקד, שים לב לנטייה שלו להתעלם ממשוב שלילי, זכור שטיפוס 3 מחשיב את מבחן התוצאה בלבד, הסבר לו בהיגיון את חשיבות הדרך והאמצעים בהם הוא השתמש. הצב לפניו יעדים מוגדרים ומדדים  ברורים להצלחה. עשה זאת באופן פרטי.        

 טיפוס 4 - הדרמטי

צור יחסי קרבה, דאג שהוא ירגיש שקלטת אותו והבנת את רגשותיו. היה רגיש ככל האפשר, היה עדין בדיבורך אך אמיתי, אל תנסה ליפות את התמונה, היה כן ואותנטי, שתף את רגשותיך.

 

טיפוס 5 - המדען


היה ספציפי, ענייני ומדויק, היצמד לעובדות, אל תהיה רגשני, שמור על פרטיותו, היה בהיר וברור לגבי ציפיותיך ממנו. הכן אותו מבעוד מועד למשוב, אל תפתיע אותו.

 טיפוס 6 - הספקן


דבר ברגישות ובטון נעים, זכור שהם נוטים להגדיל כל משוב שלילי ולהקטין כל משוב חיובי. קח בחשבון שהוא עלול להיות הגנתי. היה קונקרטי, ספציפי, מבוסס וישיר, אחרת הדמיון שלו יתחיל להשתולל.

 טיפוס 7 - הנהנתן


אל תתן לו הוראות והימנע מלהתנהג כ"בוס", דבר איתו בגובה העיניים. אל תהיה נוקשה מדי עם החוקים, הגדר את הבעיה ועבור לפתרון. צייר את התמונה הגדולה ותן לו מספר אופציות. אל תתעכב יותר מדי על הדברים השליליים, תן משוב חיובי-שלילי-חיובי.

 טיפוס 8 - הבוס


ספק מסגרת/הקשר/נושא, היה קצר וברור, היה ישיר, שים את כל הקלפים על השולחן,  היה הוגן, אל תמתיק, אל  תעדן, אל תייפה את התמונה, אפשר לו להגיב, עשה זאת באופן פרטי.
טיפוס 9 - משכין שלום


אל תהיה שיפוטי או ביקורתי, דבר בעדינות ובטון רך ושקט. הכנס את המשוב שלך תחת הקשר גדול יותר. הימנע ככל האפשר מהפעלת לחץ, הדגש את החיובי ואת מה שכן בוצע, הימנע מלהציף אותו בנושאים למחשבה, תן לו זמן לעכל ולהפנים.

   

 

מהם הדברים אליהם כל טיפוס צריך לשים לב בבואו לתת משוב?
 

אם אתה טיפוס:

   
טיפוס 1- המחוקק



אל תטיף, אל תחנך, אל תהיה מפורט מדי, היה מעודד, הימנע מ"צריך" ו"חייב", שים לב להבעות הפנים של העומד מולך, השתדל לרכך את טון הדיבור שלך, אל תהיה קפדן או נוקשה מדי. אפשר לו להציע פתרונות לבעיה במקום לבקר אותו. היה פתוח לדרכים שונות משלך.

 טיפוס 2 - המסייע


הישאר ממוקד, היה ענייני וברור, אל תרבה במילים, היה ישיר, אל תימנע מביקורת כנה. בסס את המשוב על עובדות ולא על רגשות בלבד. היזהר לא לגלוש לקיצוניות השנייה - מנחמדות מוגזמת לתוקפנות או כעס בלתי נשלט.

 טיפוס 3 - הביצועיסט



בטא הערכה גם למאמץ והשקעה ולא רק לתוצאות. פתח את הלב, כלול רגשות בשיחה, אל תדבר בשפה של "פתרון" בלבד, הקשב בסבלנות לקשיים ולצרכים של האחר. התאם את ציפיותיך לאישיותו של העומד מולך, זכור שלא כולם ניחנו ברמת האנרגיה והקצב שלך. 

 

 טיפוס 4 - הדרמטי

אזן בין החיובי לשלילי, התאם את האנרגיה שלך לשלו, מתן את הדרמה, היצמד לעובדות, שמור על פרופורציה, שמור על פרספקטיבה - הצג את התמונה הכוללת.

טיפוס 5 - המדען


הבא את הלב שלך לפגישה, הקשב בסבלנות לאדם השני ואפשר לו להביע את קשייו ורגשותיו גם אם אינך חושב שזה רלוונטי. השתדל לא להציף אותו בנתונים יבשים ותיאוריות מדעיות, תרגם זאת למשימות  פרקטיות אותן הוא יוכל ליישם. שים לב מתי אתה נמנע או חושש להתמודד עם רגשות.

 טיפוס 6 - הספקן



הימנע מהשלכות, היצמד למידע קונקרטי, היזהר לא להקטין את החיובי, מצא את עמק השווה בין "נחמד מדי למתעמת מדי", היזהר לא להיתפס בפרטים הקטנים ולאבד את התמונה הגדולה. נסה לתת לו את התחושה שאתה סומך עליו.

 טיפוס 7 - הנהנתן



אל תתקדם מהר מדי, האט את קצב דיבורך, אל תמתיק את הגלולה, אל תהיה כללי מדי, הימנע מלמלא את החלל, אפשר גם להם לדבר, נסה ללכת לפי הסדר ולא לקפוץ מנושא לנושא, שים לב כשאתה נהיה חסר סבלנות. הישאר נוכח ומרוכז, הקשב. תן לאנשים זמן לעבד את הדברים, במקום להציע להם מיד רעיונות.

 טיפוס 8 - הבוס



היה עדין וגלה רגישות לרגשותיהם של אחרים, הנמך את קולך, אל תשתלט, אל תאיים, תכנן את דבריך, הימנע מדיבור אימפולסיבי, ציין את הדברים החיוביים, תן להם הזדמנות להגיב והקשב בסבלנות מבלי להתפרץ לדבריהם.

 

טיפוס 9 - משכין שלום


אל תימנע מלנקוט עמדה, אל תחשוש להיות ישיר, זכור שלא תמיד כדאי להימנע מקונפליקט, כשאתה מציג את דבריך, עשה זאת בצורה שהם ישמעו וייקלטו, אל תלך סחור סחור.

 

  

 

 

 

שנה גודל Powered by Bonsite ©
שנה גודל Powered by Bonsite ©
תגובות
תודה, אסנת... עזרת לי מאד  (לת) 1.
רוני, 08/04/2014 21:18:30
תודה    2.
מיטל, 10/04/2014 19:34:39
כל כך כל כך נכון!  (לת) 3.
ליאור, 10/05/2014 22:20:07
MvRgXHPREYILT   4.
john, 10/12/2014 02:03:27
BpQnPhjmNLAXeoQEieo   5.
Bradley, 25/10/2015 11:23:31
WVkMeVqhutgeDW   6.
Mark, 03/02/2016 01:37:07
ZaVYUBzbyMfN   7.
Mark, 06/02/2016 17:23:29
axRYvDGDBhNE   8.
Barnypok, 06/01/2017 00:27:31
אסנת ידגר
חלוצת השיטה בארץ ומייסדת המרכז הישראלי
חדשות ועדכונים
כללי
על האניאגרם
שירותים
אניאגרם בארגונים
מדיה
בניית אתרים בקוד פתוח
עקבו אחרנו
2010 © Enneagram inc, All Rights Reserved