אניגראם

שתף |

ניהול זמן

9 טיפוסים - 9 מלכודות זמן

 

 

9 טיפוסים - 9 מלכודות זמן

מאת: אסנת ידגר

המושג "ניהול זמן" נשמע כמושג טכני ששייך לתחום המיומנויות או הכישורים שניתן לרכוש. ואכן פותחו שיטות רבות ומשוכללות לניהול חכם של הזמן שלנו. עם זאת, גם בוגרי קורסים לניהול זמן מוצאים את עצמם לאחר זמן מה, חוזרים לדפוסי ההתנהלות הקודמים שלהם, גם אם הם יודעים שאינם יעילים במיוחד. הסיבה לכך נעוצה במניעים עמוקים יותר הגורמים לנו להתנהל באופן כמעט אוטומטי שלא תמיד מקדם את האינטרסים האמיתיים שלנו.  

 

האניאגרם מתארת 9 טיפוסי אישיות שלכל אחד מהם מניעים נסתרים משלו ותפיסת עולם ייחודית לו. כל אחד מהטיפוסים מפנה את תשומת הלב שלו לאספקטים שונים של המציאות ומתוך כך מתנהל באופן מסוים.  ההבדלים הללו יוצרים דפוסי התנהגות וסגנונות ניהול זמן שונים לחלוטין זה מזה. 
 
במאמר הבא אפרט את המלכודות בסגנונות ניהול הזמן השונים שכל טיפוס עלול ליפול לתוכן. זיהוי דפוס ההתנהלות שלך הוא הצעד הראשון בהשתחררות מהמלכודת שלך. 
 
טיפוס 1 - המחוקק 
 
טיפוסי 1 חותרים לשלמות. הם מבחינים בכל השגיאות, הליקויים ומה שניתן לשיפור. יש להם מבקר פנימי שכל הזמן "מעלה את הרף" ודוחף אותם לבצע דברים באופן מושלם. היעילות שלהם נפגעת כשהם מקדישים שעות וימים לשיפור המוצר או הפרויקט עליו הם שוקדים, מעבר לדרישות המוצהרות. הם עלולים לשקוע בעבודה על פרטי הפרטים ולאבד את התמונה הגדולה. הם מתקשים להאציל סמכויות, כי הם מאמינים שאיש אינו יכול לבצע זאת בהתאם לסטנדרטים הגבוהים שלהם  וכתוצאה מכך עובדים שעות נוספות או לוקחים עבודה הביתה. לעיתים חתירתם לשלמות מביאה בסופו של דבר לקושי בעמידה בזמנים.
 
טיפוס 2 - המסייע 
 
טיפוסי 2 משקיעים את האנרגיות שלהם ביחסים אישיים. הם מעורבים, חברתיים ואכפתיים. הם נופלים למלכודת כשהם משקיעים בפרויקטים שמקדמים את השותפים שלהם להגשמת יעדיהם, אך לא בהכרח מקדמים את האינטרסים האישיים שלהם. הם עלולים לאבד את סדר העדיפויות והמטרות שלהם לטווח רחוק, לטובת סיוע לאחרים. טיפוסי 2 נמנעים לעיתים קרובות מהצד הטכני והלוגיסטי (נתונים, מספרים, סטטיסטיקות) של עבודתם ומתמקדים במקום זה ביחסים עם אנשים. הם נוטים להימנע מקונפליקטים וכמנהלים הם חשים חוסר נוחות כשהם נדרשים לבקר עובד מסוים או לתת משוב ישיר. כתוצאה מכך הם עלולים לאבד אנרגיה וזמן רב.
 
טיפוס 3 - הביצועיסט 
 
טיפוסי 3 הינם "סוסי עבודה", ממוקדי משימה, תחרותיים, אנרגטיים וערים לתדמיתם. הם מונעים מתוך דחף בלתי נלאה להצלחה הגורם להם לקחת על עצמם כמות פרויקטים של שלושה אנשים לפחות והופך אותם ל"מכורים לעבודה" שמזניחים תחומים אחרים בחייהם, כולל את בריאותם. הם עשויים לעבוד במשך שבועות על פרויקט מבלי להעריך את הרלוונטיות שלו לחזון העתידי של החברה וברגע שהם התחילו לעבוד על משימה מסוימת, אי אפשר לעצרם. הם עלולים "לעגל פינות" ולדאוג שהפרויקטים שלהם ייראו טוב כלפי חוץ, על חשבון יסודיות והקפדה על הפרטים; מה שמכניס אותם לא פעם לצרות, כשהאמת מתגלה. 
 
טיפוס 4 - הדרמטי 
 
טיפוסי 4 הינם רגשניים, אמנותיים, יצירתיים ואינטואיטיביים. יש להם קושי עם המשימות האפורות היומיומיות שמאפשרות לארגונים לתפקד. הם נוטים להסתמך יותר על האינטואיציה הפנימית שלהם שתדריך אותם ועשויים להימנע מתכנון תקציב, תיעוד נתונים או ניהול פיננסי כשהם עומדים לקבל החלטות. בקבוצות או בצוותים, הם לעיתים קרובות חסרים את הביטחון העצמי הנדרש כדי לנקוט עמדה באופן אסרטיבי ולקדם את היעדים שלהם. הם משתדלים להימנע מעבודה בצוות ומעדיפים לעבוד לבד, מונעים מתוך הצורך להרגיש מיוחדים ואינדיבידואלים. המלכודת העיקרית שלהם היא ההצפה הרגשית. הם מתקשים להתמקד במשימתם כשרגשותיהם מציפים אותם ואינם מסוגלים לשים את רגשותיהם בצד ולחזור לעבודה. 
 
טיפוס 5 - המדען 
 
טיפוסי 5 הינם אנליטיים, הגיוניים, קרי רוח, בעלי חשיבה מערכתית ויכולת חשיבה עצמאית. הם זקוקים לזמן פרטי ולמרחב אישי. טיפוסים אלה נוטים לנתח נתונים שעות וימים, לחפש אחר כל המידע האפשרי, ולהשקיע חשיבה עמוקה בכל האפשרויות הנתונות. כל החשיבה הזו עלולה למנוע מהם לנקוט בפעולה החלטית ולבזבז זמן רב בניתוח ותכנון מוקדמים. כמנהלים הם מתקשים להניע אחרים ולקרוא נכון את התגובות הרגשיות של אחרים. הם מהססים להעביר משימות לכפופים אליהם ש"לא מבינים את המורכבות" של העניין או לא "אינטליגנטים מספיק" להתמודד עם הבעיה. אופן התנהלות זה מפחית את יכולת ההשפעה שלהם בארגון ומגביל את מספר הפרויקטים עליהם הם יכולים לעבוד.

 
טיפוס 6 - הספקן
 
טיפוסי 6 סורקים את האיומים והסכנות הפוטנציאליות בסביבה שלהם. הם חשים פחד או ספק פנימי ומחפשים ביטחון, מבנה ויציבות בעבודה שלהם. הם מקדישים זמן לניתוח ועריכת אסטרטגיות,  במקום לקפוץ למצב החדש. הם יכולים לבזבז שעות של דאגה וחיפוש אחר פתרונות לבעיות אפשריות ותכנון של קטסטרופות שיש סיכוי מאד קטן מאד שיתעוררו. התכנון הזה מונע מהם מלהתמקד במשימה שלפניהם. כמנהלים, חוסר האמון שלהם באחרים עלול להגביל את יכולתם להאציל סמכויות. כחברי צוות, הם מבזבזים זמן רב בבדיקות נשנות וחוזרות אחר הביצועים והכוונות של אחרים. 
 
טיפוס 7 - הנהנתן
 
טיפוסי 7 הינם זריזים, ספונטאניים, בעלי דמיון ונוטים להתפזר. הם מאבדים זמן ויעילות כשהם קופצים ממשימה אחת לשנייה מבלי להשלים דבר אחד עד הסוף. הם משתעממים ממשימות שחוזרות על עצמן, גם אם הן בעדיפות גבוהה ועוברים למשימות היותר מעניינות. הם נוטים לדחות שיחות או ישיבות צוות שעלולות לעורר כעס, תסכול או צער. הם עלולים להחמיץ את הרגע בשעה שהם מפנטזים על העסקה הבאה, הפרויקט הבא או החברה הבאה בהם הם יעבדו. הם אנשי חזון ובעלי ראייה רחבה ומתקשים לטפל בכל הפרטים הקטנים שנדרשים לתפעול שוטף וחלק של המערכת. 
 
טיפוס 8 - הבוס
 
טיפוסי 8 הינם מנהיגים חזקים, יעילים ואמיצים. הם לא מבזבזים יותר מדי זמם על הכנות מוקדמות ונוטים להיכנס לפעולה באופן מיידי והחלטי ולעיתים אימפולסיבי מדי.  הם מתפקדים היטב במצבי לחץ ופועלים בתקיפות נגד מכשולים קטנים כדי לבצע את המשימה. יש להם קושי לשמר מערכות יחסים ארוכות עם שותפים לעבודה. במשך הזמן, הם עלולים 'לשרוף' קשרים ולפגוע ברגשותיהם של אנשים בחתירתם להצלחה. האתגר שלהם הוא ליצור צוותי עבודה לפרויקטים רבים לשנים רבות. הם יכולים ללכת לאיבוד בלהט הרגע כדי לנצח בקרב, אך בסופו של דבר, להפסיד במלחמה. (ה"מלחמה" יכולה להיות חוזים עתידיים, יחסים טובים עם ספקים וכ"ו). אין להם סבלנות לפרטים הקטנים, הם מתמקדים בשורה התחתונה. 
 
טיפוס 9 - משכין שלום
 
טיפוסי 9 הינם רגועים, מקבלים, משתפים פעולה ובעלי מזג נוח. יש להם קושי להתמקד או לערוך סדרי עדיפויות ברורים ודעתם מוסחת בקלות. כל הפרעה או פרויקט שנכנס לשדה הראייה שלהם עלול להסיט אותם ממה שחשוב באותו רגע. הם מבזבזים זמן על משימות קטנות ומיותרות במיוחד כשהם נדרשים לנקוט בפעולה החלטית או לקבל החלטה חשובה. הם עושים הכול כדי להימנע מקונפליקטים ולכן הם מתקשים לסרב לבקשות של אחרים או לדרישות מזמנם. 
 
האתגר שלכם הוא לזהות את ה"מלכודת" שלכם בניהול הזמן וללמוד להתבונן בעצמכם בשעה שאתם נופלים לתוכה. ניתן לפתח את היכולת לתפוס את הרגע בו אתם מועדים. בסופו של דבר תוכלו ללמוד לבחור דרכי תגובה אחרות למאורעות ולאנשים השונים בעבודה. תוכלו ללמוד לנהל את הזמן שלכם בחוכמה וביעילות.

שנה גודל Powered by Bonsite ©
שנה גודל Powered by Bonsite ©
תגובות
oKhuoxIqbHI   1.
Barnypok, 29/12/2016 17:59:01
EAnuGnnUbqPrnSR   2.
Barnypok, 01/01/2017 16:18:08
מדויק מעורר מחשבה!  (לת) 3.
עומר, 23/12/2013 18:56:25
הגפן 50/1 אפרת   4.
מרים כהן, 24/12/2013 15:29:32
המסייע   5.
יעל, 28/02/2019 20:46:11
יפה, אבל...   6.
עידן המדען המג'ורי, 01/03/2019 23:08:56
וואי   7.
יעל, 05/12/2021 08:36:08
אסנת ידגר
חלוצת השיטה בארץ ומייסדת המרכז הישראלי
חדשות ועדכונים
yoda hacked
כללי
שירותים
אניאגרם בארגונים
מדיה
בניית אתרים בקוד פתוח
עקבו אחרנו
2010 © Enneagram inc, All Rights Reserved