אניגראם

אל תתן למי שאתה, להפריע למי שאתה יכול להיות
שתף |

מה גורם לנו להיות עיוורים?

כיצד אנו מסוגלים להיות עיוורים לתבניות החשיבה שמקבעות אותנו במשך חיים שלמים?

מאת: אסנת ידגר

כיצד אנו מסוגלים להיות עיוורים לתבניות החשיבה שמקבעות אותנו במשך חיים שלמים?

מכיוון שתבניות החשיבה בתוכן אנו מקובעים, מעלות מחשבות ותחושות כואבות ולא נוחות כגון בושה, אשמה, פחד וכעס, אנו מנסים להימנע מכל דבר שעלול לעורר אותן או להביא אותן לתודעתנו.

אנחנו יכולים לעשות זאת בשלוש רמות:

  • ברמה הקוגניטיבית - באמצעות מנגנוני הגנה שמונעים מהתבניות שלנו להגיע לתודעתנו. אנחנו מדחיקים אותן ונאלמים דום כשמבקשים מאתנו לחשוב על משהו שעשוי "לחשוף" את התבנית. באופן מסתורי האינטלקט שלנו, הדמיון והחושים שלנו בוגדים בנו כשעולה הסוגיה ה"מטרידה" הזו. לדוגמה, אם תשאל את טיפוס 1 "מתי עשית טעות?" או את טיפוס 2 "למה אתה זקוק?" או את טיפוס 3 "מתי נכשלת?" סביר להניח שתקבל מין מבט חסר הבעה או במקרה הטוב מבט תוהה... 
  • ברמה הרגשית - אנו מסוגלים לחסום כל "רגש" שאותה תבנית עלולה לעורר ו"להרדים" את עצמנו מבחינה רגשית. זה עשוי לכלול "הרדמה מקומית" של רגש ספציפי, לדוגמה, אנו נחוש כעס או שמחה או פחד אך לא נחוש עצב. נסה למשל לשאול את טיפוס 8 "ממה אתה מפחד או מתי חווית פחד בחייך"? מדהים לגלות עד כמה הם מתקשים לזכור חוויה כזו. או נסה לבקש מטיפוס 7 לספר לך על כאב שחווה, או מטיפוס 9 על הפעם האחרונה שהוא חווה כעס, סביר להניח שתקבל את אותו מבט תוהה...
    לעיתים זו יכולה להיות "הרדמה כללית" של הרגש כדרך להגן על התבנית שלנו, כמו אצל טיפוס 5 שאם תשאל אותו למשל מה הוא מרגיש כרגע, הוא יענה לך על מה הוא חושב או שישהה את תגובתו לכמה דקות (או כמה ימים...) בניסיונו לגלות מה הוא מרגיש. 
  • ברמה ההתנהגותית - אנו יכולים להימנע מהתבניות שלנו ע"י חזרה נשנית של פעולות שעלולות לעורר את התבנית שלנו. לדוגמה, טיפוס 3 שחושש מכישלון יותר מכל, יימנע ממשרות, מערכות יחסים, או פעילויות שעלולות להיגמר בכישלון.

    ממה נמנע כל טיפוס כדי לשמר את ה"תבנית" שלו?

    טיפוס 1- המחוקק שחושש מביקורת ותחושת אשמה, יימנע מלהתרשל, לחפף או לעשות מה שהוא באמת רוצה לעשות, יימנע מפעילויות הקשורות בבידור או ברגיעה. כך הוא מקבע את "תבנית השלמות" שלו.

    טיפוס 2 - המסייע שחושש שלא יאהבו אותו, יימנע מהבעת צרכיו האישיים מתוך הפחד שישפטו אותו כאנוכי וכתוצאה מכך ידחו אותו ואת צרכיו. כך הוא מקבע את "תבנית הסיוע" שלו.

    טיפוס 3 - הביצועיסט שחושש מכישלון, יימנע מלקיחת פרויקטים שיש חשש שיכשל בהם, יסגל לעצמו את התדמית הרצויה וישמור עליה תוך כדי ניתוק מרגשותיו האמיתיים ו"האני האותנטי" שלו. כך הוא מקבע את "תבנית המצליחן" שלו.

    טיפוס 4 - הדרמטי שחושש מדחייה רגשית, יימנע מלחוש דחוי ולעורר את התבנית המוכרת של "משהו בי פגום, אני לא שייך ואיני מקובל חברתית" ע"י כך שהוא ייכנס למערכת יחסים אינטימית ואז יחבל בה, או ידחה את האדם השני לפני שהלז יספיק לקבל או לדחות אותו. כך הוא מקבע את "תבנית המיוחד והמיוסר" שלו.

    טיפוס 5 - המדען שחושש מאוזלת יד, חוסר אונים ומחוסר יכולתו "לספק את הסחורה", יימנע מלהתחייב לפרויקטים או ליחסים באמצעות נסיגה ושמירה על שתיקה. כך הוא מקבע את "תבנית המתבודד" שלו.

    טיפוס 6 - הספקן שחושש להישאר לבד, בלתי מוגן וחסר ישע, ייצמד לדמויות סמכות ויימלא בנאמנות את הכללים, יימנע מלקיחת סיכונים ולא יגלה העזה כלשהי. כך הוא מקבע את "תבנית הפחד" שלו.

    טיפוס 7 - הנהנתן שחושש מהגבלות ומכאב, יימנע מלהתחייב לקריירה או ליחסים שיגבילו או "יקשרו" אותו, יימנע ממצבים או רגשות מכאיבים וידאג לא להישאר יותר מדי זמן במקום אחד. כך הוא מקבע את "תבנית ההנאה" שלו.

    טיפוס 8 - הבוס שחושש מלהיות חלש, פגיע וחסר עוצמה, יימנע מגילויי חולשה ורכות למיניהם, ידאג תמיד להיות בעמדה של כוח ויוודא שלעולם לא ימצא את עצמו בעמדה נחותה. כך הוא מקבע את "תבנית השליטה" שלו.

    טיפוס 9 - משכין שלום שחושש מאכזבה ונטישה, ינסה להימנע מתחושת "אנשים מתעלמים ממני, אני לא נחשב" על ידי אי נתינת משמעות גדולה לעצמו, לדעותיו או לרגשותיו, גילוי אדישות לצרכיו או העדפותיו. כך הוא מקבע את "תבנית שלוות הנפש" שלו.
     

אנו נשארים "תקועים" בתוך התבנית ( או הטיפוס) שלנו, כשאנו שוכחים או מתכחשים לעובדה שאנו מרכיבים "משקפיים" מסוימים, מסרבים לערוך 'בדיקת עיניים' כשצריך, מסתכלים על העולם מתוך פרספקטיבה צרה ומיושנת וכתוצאה מכך מתנהגים בצורה סטריאוטיפית ומקובעת. 

האניאגרם מספק לנו כלי יעיל לבדיקת ההעדשות דרכן אנו מסתכלים על העולם ומציע לנו פילטרים מגוונים, שמאפשרים לנו להתנהל בעולם בצורה גמישה ויעילה יותר. 

 

שנה גודל Powered by Bonsite ©
שנה גודל Powered by Bonsite ©
תגובות
SpvkpopPeQeRw   1.
Barnypok, 02/01/2017 09:45:16
QgPSzfXxSFFwAfm   2.
Barnypok, 03/01/2017 03:47:57
אסנת ידגר
חלוצת השיטה בארץ ומייסדת המרכז הישראלי
חדשות ועדכונים
כללי
על האניאגרם
שירותים
אניאגרם בארגונים
מדיה
בניית אתרים בקוד פתוח
עקבו אחרנו
2010 © Enneagram inc, All Rights Reserved