אניגראם

אל תתן למי שאתה, להפריע למי שאתה יכול להיות
שתף |

טיפוס 5 - אסטרטגית ניהול

הנטייה הטבעית של טיפוסי 5 היא להתבונן על החיים מבלי להתערב בתוכם. הם רוצים להשקיף על החיים ממרחק בטוח ומוגן בשעה שהם צוברים עובדות, נתונים, תיאוריות ומידע. עמדת הצופה מעניקה להם יכולת אבחנה, ניתוח מצבים מורכבים, בהירות וצלילות חשיבה כשאחרים נכנסים למערבולות רגשיות. מעמדה זו הם יכולים להשקיף על הדברים באופן אובייקטיבי ומנותק רגשית.

 

מאת: אסנת ידגר

 

 


אסטרטגיית ניהול:

ראייה קדימה ומבט לאחור

ראייה קדימה: טיפוסי 5 משתוקקים לאפשרויות חיזוי(Predictability) , הם משיגים זאת באמצעות סקירות מוקדמות, הכנה מדוקדקת ועבודה על דברים מראש, שימת לב מדהימה לפרטים, קליטה והסרה של נתונים שגויים וצבירת מידע מוקדם רב ככל שניתן כדי שיוכלו להתכונן אליו. (מה יקרה בפגישה, מי יהיה שם, מה הם עומדים לדרוש.. וכ"ו)

מבט לאחור: זה המקום בו טיפוס 5 מרגיש הכי בבית עם עצמו. אחרי שפגישה או אירוע מסתיימים, הוא סוקר לאחור את כל הפרטים ומנתח אותם, מהנדס מחדש את מה שקרה, מסיק מסקנות, מעבד ומפנים את המידע החדש שרכש.

כך שעבור 5 התכוננות למאורעות היום וסקירתם בסוף היום היא משימה חשובה ביותר אותה הם מצפים שגם אחרים יעשו. בזמן שאחרים (טיפוסי 7 למשל) יכולים לצלול לתוך אירוע ומיד לעבור לאירוע הבא בלי לנשום בדרך.

קבלת החלטות שקולה
טיפוסי 5 מסוגלים להתמקד בעניין שלפניהם בקור רוח ובאובייקטיביות מוחלטת. הם רוצים שההחלטות שלהם יהיו הגיוניות, מבוססות, בלתי מושפעות משיקולים רגשיים, אישיים או חברתיים. הם מחפשים אחר פורמולות, חוקי טבע ותיאוריות. הם משתמשים בכלים אנליטיים המפרקים החלטות מורכבות ומפשטים אותן לכמה אפשרויות בחירה. "עץ החלטות" למשל היא שיטה שאהובה עליהם במיוחד, גישה לוגית המאפשרת להם לסקור את כל התרחישים האפשריים. בכל ענף של העץ הם מציבים את הסיכוי והסיכון ואת התוצאות השונות שמביא כל מהלך.

כל זה לוקח זמן ודורש מחשבה רבה וכדי להרגיש בטוחים בהחלטותיהם, זקוקים טיפוסי 5 לחופש מכל לחץ של אנשים, מאורעות או לוח זמנים. כשהם מגיעים כבר להחלטה, אחרי שיצאו מ"המעבדה" שלהם, הם יכולים פשוט להכריז עליה, מה שיכול להישמע כמו פקודה או הוראה, כי הם בד"כ לא משתפים בתהליך הפנימי שהוביל אותם אליה. הם כמובן לא אוהבים לנשוף בעורפם של הכפיפים שלהם או לשבת להם על הראש, הם מעדיפים שהעובדים שלהם יהיו עצמאיים ושיקבלו החלטות כפי שהם מקבלים.

איפוק
רק בגלל שטיפוסי 5 הם שקטים בדרך כלל – זה לא אומר שהם חסרי אמביציה. הם פשוט לא אימפולסיביים ומחכים לעיתוי הנכון להוצאה לפועל של רעיון או תוכנית מסוימת. וורן באפט, אחד המשקיעים החשובים בעולם, הפך לאחד האנשים העשירים ביותר בארה"ב ע"י זה שמצא מניות זולות ולאחר מכן גילה איפוק יוצא דופן עד שבחר את העיתוי המתאים להשקיע אותן. הוא טען שאם אתה מכין שיעורי בית בזהירות רבה אתה זקוק למספר קטן של השקעות במהלך חייך. טיפוסי 3 למשל עלולים להתפתות הרבה יותר מהר, הם כל כך רוצים להיות במרוץ שהם יעלו על כל סוס.

שמירת משאבים
הם חותרים להגן על עולמם הפנימי והמרחב הפרטי שלהם מפני פלישה או חדירה של הפרעות חיצוניות. הם אוגרים את משאביהם ושומרים עליהם באופן מחושב ושקול. ישנם למשל טיפוסי 5 שהם אנשי עסקים עשירים שלנים במלונות לא יקרים ולא מתוך קמצנות, אלא מתוך תפיסת עולמם שגורסת כי השביל הבטוח ביותר הוא "להחזיק קרוב אליך את מה שיש לך".

מגבלות אפשריות:

היצמדות למידע

לעיתים גם המנהלים המוכשרים ביותר יכולים לספק מידע רב אבל ללא כיוון או הדרכה מעשית. הם חושבים שכולם יודעים כמוהם מה לעשות אחרי שיש בידיהם את האינפורמציה. כולם פשוט יכולים לקרוא את המידע ולהסתדר בעצמם.

יהירות אינטלקטואלית

במיטבם, טיפוסי 5 הם צנועים כי הם יודעים עד כמה הם לא יודעים. אבל רבים אחרים, במיוחד אלה שגדלו כ"ילדים גאונים" וטופחו ככאלה נוטים לגלות בוז או סלידה לאנשים שאינם ברמתם. "אני שונא אידיוטים, אני לא יכול לסבול טיפשות" "זה הדבר הכי טיפשי ששמעתי, איך אתה יכול להיות כל כך טיפש?" וכ"ו.

התעלמות מ"סוגיות אנושיות"

עם כל ההתמקדות שלהם במטרה ובמשימה הם לפעמים מתעלמים מהאלמנט האנושי הן בקבלת ההחלטות שלהם והן ביחס המרוחק או הבלתי אישי לאנשים שסביבם. הם נוטים לנהל את האימפריה שלהם בשלט רחוק. הם אינם מרבים לדבר עם הממונים עליהם או הכפיפים שלהם, אינם אוהבים לענות לטלפון, מתקשרים דרך אימייל והודעות קצרות. אנשים יכולים להיתפס בעיניהם באופן בסיסי כמתסכלים, לא הגיוניים או בלתי צפויים והניסיון להתחבר אליהם יכול להתיש אותם. עובדים שזקוקים לתמיכה רגשית רבה יכולים להיות עינוי עבור טיפוסי 5. הקשר האנושי כל כך דורשני מבחינתם שהם משתדלים להישאר בצד- מנותקים ואנשים עלולים לקבל רושם מוטעה - שהם סנובים, קרים או חסרי רגשות כשלמעשה הם עדינים ורגישים - יש להם עור דק וכתוצאה מכך הם שומרים בזהירות על גבולותיהם ובונים להגנתם גדר לוגית חזקה שלעיתים היא אכן בלתי חדירה.

משימות ההתפתחות

להכיר בכך שהעולם מתגמל פעולה ותוצאות ולא ניתוח ותיאוריות.
לזכור שפעולה וירידה למגרש החיים תעניק להם יותר ביטחון ומיומנות מאשר למידת עובדות נוספות.
ללמוד להבחין כשהם נמלטים אל תוך ראשם, שוקעים במחשבות ומתנתקים מהשיחה או שוכחים מהאנשים סביבם.
לזכור שמעורבות בחיים אינה מרוקנת את המשאבים והאנרגיות שלהם, אלא בדיוק להפך.

ברמת ההתפתחות הגבוהה הם מגיעים להכרה והבנה כי חוכמה אמיתית נרכשת ע"י ניסיון, נטילת חלק במתרחש, התנסות וקשר עם האנשים והאירועים.


 

שנה גודל Powered by Bonsite ©
שנה גודל Powered by Bonsite ©
תגובות
סקרן לדעת    1.
ze, 06/01/2011 00:48:43
הי ze    2.
ענת, 06/01/2011 00:49:29
"העולם מתגמל פעולות ולא רק תאוריות"    3.
תירצה לוי , 06/01/2011 00:50:11
תיארת בול את הבוס שלי   4.
עומרי, 30/01/2011 21:54:10
הורות   5.
רחלי, 02/01/2012 07:56:20
אסנת ידגר
חלוצת השיטה בארץ ומייסדת המרכז הישראלי
חדשות ועדכונים
כללי
על האניאגרם
שירותים
אניאגרם בארגונים
מדיה
בניית אתרים בקוד פתוח
עקבו אחרנו
2010 © Enneagram inc, All Rights Reserved