אניגראם

אל תתן למי שאתה, להפריע למי שאתה יכול להיות
שתף |

תשעת הטיפוסים כסימני פיסוק

 

מאת: אסנת ידגר

 

 

טיפוס 1 - נקודה ( . )
טיפוס 1 רוצה שהכול יהיה מושלם ומה יכול להיות יותר מושלם מאשר משפט שלם שבסופו מוצבת לה נקודה יפיפייה שסוגרת אותו, שאומרת "זה גמור", "זה שלם", זה נכון, סוף פסוק!

טיפוס 2 - פסיק ( , )
הפסיק הוא אולי סימן הפיסוק השימושי ביותר, שכמעט אי אפשר בלעדיו. הוא לוקח על עצמו כל כך הרבה תפקידים ונמצא בכל כך הרבה מקומות, כמעט כורע תחת העומס. אתה יכול לראות אותו נזעק להצלה כל אימת שנדרשים סימני פיסוק (גם כשהוא מיותר או כשסימנים אחרים היו מועילים יותר) הוא תמיד שם, תמיד עובד, פחות שמים לב אליו, אבל בלעדיו באמת היה קשה להסתדר.

טיפוס 3 - קו תחתון (______)
טוב, זה לא ממש סימן פיסוק, אבל למה להשתמש בסימני פיסוק אחרים אם אפשר פשוט להדגיש את הכתוב בקו מתחת. איזה סימן מושך אליו יותר תשומת לב מאשר סימון הכתוב בקו תחתון. אנו משתמשים בקו תחתון כשאנו רוצים לציין משהו באופן מיוחד, להבליט או להדגיש אותו. "תסתכלו עליי" הוא זועק, ואם הוא ממש משתוקק לתשומת לב תקבלו גם הדגשה של אותיות.

טיפוס 4 - סימן שאלה ( ? )
מי אני? שואל ה- 4. מהי אמת? מה משמעות החיים? האם אמצא אי פעם את התשובה? האם יש בכלל תשובה? טיפוס 4 מקדיש את כל חייו בחיפוש אחר זהותו העצמית, מי הוא ואיך הוא ביחס לשאר העולם. כמוהו, גם סימני השאלה מבטאים חוסר וודאות וסקרנות.

טיפוס 5 - נקודתיים ( : )
זהו סימן הפיסוק ההגיוני ביותר מכולם וכמובן מפרט ומספק הבהרות. הוא המקבילה הדקדוקית של סימן השוויון. במתמטיקה. זה שווה לזה, או זה כמו זה, מה שנכון כאן נכון גם שם. אתם רואים איך שתי ההצהרות האלה קשורות? נכון שזה מעניין?

טיפוס 6 - נקודה ופסיק (; )
אולי הסימן הכי מעורפל מכל סימני הפיסוק; בדיוק כפי שטיפוס 6 יכול להיות. הוא סוגר את המשפט אבל לא לגמרי, הוא לא מסמן סיום מוחלט אלא סיום שכאילו אומר "כן, אך עם זאת..." כפי שטיפוס 6 מלא בסתירות פנימיות ויכול להיות כל כך דו משמעי,

טיפוס 7 - קו נטוי ( / )
השימוש הנפוץ ביותר בסימן זה הינו בביטוי "ו/או" הנותן ביטוי לנטייתו של טיפוס 7 לשמור על כל האופציות פתוחות, להעמיד לרשותו מספר אפשרויות ולרצון להספיק ולעשות הכול בו זמנית. לדוגמה אם תשאל את טיפוס 7 איזה ספר הוא קורא עכשיו? התשובה הנפוצה תהיה: חוויה יפנית / האוהל האדום / ועוד...

טיפוס 8- סימן קריאה ( ! )
איזה סימן פיסוק יכול להיות החלטי ופסקני יותר מאשר סימן קריאה. אנו משתמשים בו כסימן למסר מוחלט שלא ניתן להתווכח איתו! בסימני קריאה משתמשים כדי לבטא עוצמה של רגש או תגובה – ממש כפי שטיפוס 8 מתבטא בעוצמה ובצורה שאינה משתמעת לשתי פנים. סימן הקריאה משמש לעיתים תכופות לביטוי הוראה או פקודה או לביטוי של כעס ואם ה – 8 ממש כועס תקבלו כמה כאלו ברצף!!!!!!

טיפוס 9 - שלוש נקודות ( . . . )
הסימן הכי נינוח ולא מחייב, מבטא התנהלות איטית, לא רשמית. . . כמו זו . . . לוקח לעצמו דקה למחשבה. . . ואז חוזר חזרה. לא אומר שום דבר מוחלט, מאפשר לך להשלים את המשפט כרצונך. . . ממש כפי ש - 9 הוא הטיפוס הנינוח, משכין השלום, שלוש הנקודות מחברות חלקים של משפטים שנראים בתחילה לא קשורים עד שהם מתחברים שוב לחוט מחשבה אחד.
 

שנה גודל Powered by Bonsite ©
שנה גודל Powered by Bonsite ©
תגובות
קצר וקולע!   1.
מירב, 06/01/2011 01:12:00
אני טיפוס 1. נקודה.   2.
גלעד רווה, 24/11/2016 16:57:44
KZhBkKjlORjlipEruS   3.
Barnypok, 02/01/2017 09:44:36
NoJRupEsRtZcGcOjyE   4.
JimmiNu, 11/09/2017 16:48:53
אסנת ידגר
חלוצת השיטה בארץ ומייסדת המרכז הישראלי
חדשות ועדכונים
כללי
על האניאגרם
שירותים
אניאגרם בארגונים
מדיה
בניית אתרים בקוד פתוח
עקבו אחרנו
2010 © Enneagram inc, All Rights Reserved