על האניאגרם
מה זה אניאגרם?
המודל מתאר תשע קבוצות טיפוס הרואות את העולם מנקודות מבט שונות. מתוך כל נקודת מבט מפתח כל טיפוס אסטרטגית פעולה, שמסייעת לו להתמודד עם העולם.
כל אחד מתשעת הטיפוסים מתאפיין בדפוסי חשיבה, רגשות והתנהגות שונים והוא מונע מתוך מערכת של פילטרים תפיסתיים, שקובעים את הדרך בה הוא רואה את העולם.
האניאגרם משמש כלי אבחוני יחיד במינו, אך בעיקר מהווה כלי להתפתחות וצמיחה אישית. הוא חושף את המנגנון הלא מודע שמפעיל אותנו ומסייע לנו להשתחרר מהתבניות שמקבעות אותנו.
הוא מאפשר לנו לנצל את הפוטנציאל הגבוה שלנו, לפרוץ דרך ברמת האפקטיביות האישית ולחיות את החיים מתוך חופש ובחירה.
מודל האניאגרם משרת אותנו בשלושה היבטים עיקריים:
1
אני מול עצמי
התפתחות אישית
האניאגרם חושף את המנגנון האוטומטי שמפעיל אותנו ואת מעגל הקסמים בתוכו אנו שבויים. זיהוי האסטרטגיה הראשית שלנו, מספקת בעצם מפה של הטריטוריה בה אנו נמצאים. מפה זו עוזרת לנו לראות מה מניע אותנו, היכן נמצאים המכשולים הצפויים והיכן האתגרים.
2
אני מול העולם
שיפור מערכות יחסים
לכל טיפוס "שפה" משלו. כשאנחנו לומדים להכיר את כל 9 הטיפוסים אנו בעצם לומדים תשע שפות שונות ואת הדרך היעילה לתקשר עם כל טיפוס. מערכות היחסים שלנו משתפרות ללא הכר, כשאנחנו מסוגלים לראות את העולם מנקודת מבטו של האחר.
3
אני בסביבת עבודה
התפתחות מקצועית
האניאגרם מאיר את האיכויות הייחודיות שכל טיפוס מביא לארגון. הוא מתאר את סביבת העבודה והסגנון ניהולי הנחוצים על מנת למצות את הפוטנציאל של כל עובד ולהפיק את המיטב ממנו. המודל מציע פתרונות ושיטות עבודה בארגונים בתחומים כמו: ניהול, מנהיגות, פיתוח צוותים ועוד.
האתגר שמציע האניאגרם
לכל טיפוס יש עדשה דרכה הוא רואה וחווה את החיים. דרך כל עדשה, העולם מופיע בצורה אחרת. העדשה שברשותנו מגבילה אותנו, כשאנו מתחילים לחשוב שמה שאנו חווים, זה כל מה שישנו. אנו מאמינים שזו המציאות, בשעה שאנו רואים רק חלק צר ומוגבל ממנה.
מה זה נותן?
- להשתחרר מדפוסי התנהגות לא יעילים שחוזרים ונשנים בחייך.
- לזהות מה מניע אותך, מה עוצר ומה מקדם אותך.
- לראות את העולם מנקודת מבטם של אנשים אחרים ולשפר את יחסיך עמם.
- לגשר על הפערים בינך ובין יקיריך ולהתקרב אליהם ממקום של אהבה.
- ללמוד את 9 השפות השונות – כיצד לתקשר בצורה אפקטיבית עם כל טיפוס.
- ללמוד כיצד לפרק את האגו שלך מנשקו ולהתחבר לטבעך האמיתי.
- לקבל כלים אפקטיביים להתפתחות אישית ומקצועית.
- לחיות את החיים מתוך חופש ובחירה אמיתית.
עקרונות השיטה
כל אדם הוא יחיד ומיוחד!
בכולנו קיימים כל תשעת הטיפוסים במינונים שונים. לכל אחד יש טיפוס אחד ראשי שהוא דומיננטי יותר מהשאר, (מה שאני נוהגת לכנות "שפת האם" שלנו) וצירופים שונים של טיפוסים אחרים המרכיבים את פרופיל אישיותו הייחודי.
אף טיפוס אינו טוב יותר מטיפוס אחר
לכל טיפוס יש איכויות ומתנות שייחודיות לו ויחד איתן מגבלות וחולשות. כל נקודות המבט תקפות ונכונות באותה מידה וכולן נחוצות ותורמות לתפקוד השלם של העולם.
מה שמניע זה מה שקובע
האניאגרם מתמקד במניעים שמאחורי ההתנהגויות שלנו ופחות בהתנהגויות החיצוניות עצמן. הוא מספק לנו מראה החושפת רבדים באישיותנו שבדרך כלל נסתרים מעינינו. באמצעות המראה הזו אנחנו יכולים להבין מה גורם לנו לפעול או להגיב בצורה מסוימת.
התנועה באניאגרם
לכל אחד מאתנו יש אסטרטגיה בסיסית על פיה אנו מתמודדים עם החיים. עם זאת, מצבים שונים בחיינו מעוררים בנו סוגים שונים של תגובות. האניאגרם מציג מודל דינאמי המתאר את התנועה בין הטיפוסים השונים באמצעות חיצים וכנפיים ומאפשר שביל צמיחה אישי לכל אחד.
ייחודיות השיטה
האניאגרם הוא כלי התפתחותי
ולא רק אבחוני. הוא מעניק כלים להשתחררות מהתבניות שלנו במקום היתקעות בתוכן.
מאפשר לנו להבין את האחר
האניאגרם מאפשר הבנה עמוקה לא רק של עצמנו, אלא גם של האנשים סביבנו.
העומק והדיוק
המופלא של האניאגרם מאיצים באופן משמעותי את תהליך השינוי.
התמקדות בחשיפה של המניעים הנסתרים
האניאגרם לא מטפל רק בסימפטומים החיצוניים, אלא יורד לשורש העניין ומאפשר שינוי של תבניות הנעוצות בבסיס אישיותנו.
מתווה מסלול התפתחות אישי לכל אדם
מודל האניאגרם מספק נתיבי צמיחה ספציפיים לכל אדם. הוא נותן "מפת דרכים" מפורטת המתארת את סוגיות המפתח של כל טיפוס ותרגולות התפתחות אישית.
משתלב בקלות עם כל השיטות
מכיוון שהאניאגרם חושף את הטבע הבסיסי של נפש האדם, הוא משתלב בקלות עם כל שיטות הטיפול הגישות והאסכולות השונות.
סדנאות
למידע נוסף
לחץ כאןאימון אישי
למידע נוסף
לחץ כאןאימון זוגי
למידע נוסף
לחץ כאןיישומי האניאגרם
שיטת האניאגרם תפסה את מקומה בעשור האחרון, כאחת השיטות המובילות ביותר בתחום הפיתוח והאפיון האנושי.
הידע שמספק מודל האניאגרם הולך ומתפשט בכל רחבי העולם ומיושם בתחומים רבים ומגוונים כמו: פסיכולוגיה, פילוסופיה, עסקים, חינוך, ביוגרפיה, אמנויות, הכימיה של המוח, ליהוק ומשחק, שיווק ומכירות, ייעוץ משפטי, ספורט, רפואה, פוליטיקה ועוד.
ניתן ליישם את המודל כמעט בכל תחום, מכיוון שהוא מהווה בסיס להבנת כל תהליך שהוא.
ב CIA לדוגמה, משתמשים היום באניאגרם כדי לעזור לסוכנים להבין את התנהגותם של מנהיגים שונים בעולם. רשות הדואר האמריקאית נעזרה לאחרונה באניאגרם כדי ליישב סכסוכים בין עובדים, בית הספר למנהל עסקים באוניברסיטת הרוורד, הקדיש את הקורס "אישיות, מודעות עצמית ומנהיגות" ללימודי האניאגרם וזכה להצלחה מסחררת.
עסקים
ארגונים וחברות מיישמים את מודל האניאגרם להגברת התפוקה, המוטיבציה, התקשורת והפרודוקטיביות של עובדים ומנהלים. המודל מציע פתרונות ושיטות עבודה בתחומים כמו: ניהול, מנהיגות, פיתוח צוותים, פתרון קונפליקטים, משא ומתן, תקשורת בינאישית, תהליכי הערכה ומשוב, ניהול יעיל של ישיבות צוות, תפקוד במצבי לחץ ועוד.
חברות בעולם שמשתמשות באניאגרם:
The Walt Disney Company, Adobe, Silicon Graphics, Kaiser Permanente Research Center, the Federal Reserve Bank, the CIA, FBI and the United Nations, Alitalia, Boeing, KLM, Rational Software. AT&T, Du Pont, eBay, Toyota General Motors, Hewlett Packard, Proctor & Gamble, Prudential, Motorola, Reebok Health Clubs and more…
פסיכותרפיה:
פסיכולוגים ופסיכיאטרים משתמשים באניאגרם להבנה טובה יותר של התהליך הפסיכולוגי, מקורות הכאב ודפוסי החשיבה, הרגשות וההתנהגות של המטופלים שלהם. הם משתמשים בתובנות העמוקות על תשעת הטיפוסים לפיתוח גישות טיפול שונות, להגברת יעילות הטיפול והאצת התהליך.
הכנס הבינלאומי הראשון לאניאגרם, נערך בפאלו אלטו שבקליפורניה, בהשתתפות 1,400 אורחים בני דתות וארצות שונות. את הכנס ארגנה המחלקה לפסיכיאטריה של בית הספר לרפואה באוניברסיטת סטנפורד.
רפואה:
האניאגרם מסייע לרופאים ומטפלים להכיר את האתגרים הייחודיים לכל טיפוס, פעמוני האזהרה, ומה נדרש מכל אחד מהם בכדי לשמר את בריאות הגוף והנפש שלהם. רופאים לומדים להכיר תשעה סוגים של חולים, תלונות אופייניות, רגישויות, וסגנון התקשורת והטיפול היעיל עם כל אחד מהם.
חינוך:
מורים ומנהלים משתמשים באניאגרם כדי להבין את הקשיים הייחודיים של כל תלמיד ולהעצים את האיכויות הטבעיות שלו. המודל מאפשר להם להכיר את תשע סגנונות הלמידה השונים ולהתאים את סגנון ההוראה שלהם לכל טיפוס.
אמנות:
הבנת המניעים והאפיונים של תשעת הטיפוסים, תורמת ליצירת דמויות עמוקות ואמינות יותר בספרות, בקולנוע ובתיאטרון. שחקנים, תסריטאים, במאים ומלהקים משתמשים באניאגרם הן להבנת העולם הפנימי והמניעים של הדמויות הכתובות והן למשחק מדויק ואמין.
גישור:
האניאגרם מאפשר למגשרים, להשתמש בתשע השפות השונות בעבודתם עם אנשים. הבנת הטריגרים הרגשיים, הצרכים הבסיסיים ונקודות המבט של כל טיפוס, מסייעת להם ביישוב סכסוכים ופתרון קונפליקטים בין אנשים.
"כולנו אסירים בבית הכלא שהאישיות שלנו יצרה" כך טוענת סוזן אולסק, יוזמת פרויקט EPP – אניאגרם בבתי סוהר בארה"ב.
מדהים לראות את תהליך השינוי וההתמרה שהעבודה עם האניאגרם מאפשרת לאסירים לריפוי הדפוסים וכאבי העבר שהביאו אותם אל חיי הפשע.
בווידאו קטע קצר מתוך דבריו של ויקטור סולו, שהשתחרר מהכלא לאחר 16 שנות מאסר. הוא השתתף בסדנת אניאגרם בכלא ושינה את חייו לחלוטין!!
כיום הוא מנהל מרכז גמילה ומשתמש בכל הידע שרכש לסיוע לאחרים.
אקדמיה:
מודל האניאגרם נלמד באוניברסיטאות ומכללות רבות בארה"ב,
הנה כמה דוגמאות-
בית הספר למנהל עסקים באוניברסיטת הרוורד – לימודי אניאגרם במסגרת הקורס "אישיות, מודעות עצמית ומנהיגות". | ||
קולוראדו Adams State College – קורס אניאגרם למורים ומחנכים | ||
וושינגטון Georgetown University – סדנאות אניאגרם בביה"ס לרפואה | ||
אילינויOakton Community College – "הפסיכולוגיה של צמיחה אישית ויסודות המשחק" – קורס המשלב את תשעת הטיפוסים של האניאגרם וטכניקות משחק ידועות | ||
לוס אנג'לסUCLA Extension – "מודל האניאגרם בעבודה: שיפור תקשורות ומנהיגות" | ||
קליפורניה John F. Kennedy University – קורס אניאגרם בתכנית לפסיכולוגיה טרנספרסונאלית | ||
אוקלנדSt. Mary's College of California – תכנית אקדמית לתואר שני בבית הספר לחינוך “הבנת הוראה ולמידה אפקטיבית באמצעות האניאגרם" | ||
וויסקונסין Viterbo University, La Crosse – "האניאגרם – תשע נקודות מבט" | ||
צפון קרולנייה Pfeiffer University – שיעורי אניאגרם במסגרת הקורס ל"תקשורת בינאישית" | ||
רוצ'סטר, ניו יורק St. John Fisher College – בית הספר לניהול (MBA) "אניאגרם ומנהיגות" | ||
טורונטו, קנדה Ontario College of Teachers – סגנונות הנחייה: הבנת טיפוסי האישיות של האניאגרם לסביבות למידה יעילות. | ||
לוס אנג'לס Antioch University – קורסי אניאגרם בתכנית ללימודי תואר שני M.A בפסיכולוגיה קלינית | ||
קליפורניה, ברקלי -greater good science center סדנאות אניאגרם בהקשר של פסיכולוגיה חיובית והתפתחות אישית. | ||
שיקגו, אילינוי Loyola University – לימודי אניאגרם לתואר ראשון בהנחיית ד"ר ג'רום וגנר |
הדיאלוג עם האגו
השיטה הייחודית ליישום האניאגרם בפיתוחה של אסנת ידגר
השיטה מושתתת על ניסיון רב שנים באימון ופיתוח אנשים וארגונים ובלימוד ומחקר מעמיק בארץ ובעולם. היא מלמדת את השיטה בארץ ובחו"ל, דרך סדנאות ואימונים אישיים ומסמיכה מאמנים ומטפלים להשתמש בה באופן מקצועי.
זוהי גישה ייחודית של שימוש באניאגרם לפירוק האגו מנשקו. באמצעות מודל מובנה המורכב מסדרת שאלות, אנו מבחינים בין האגו (הטיפוס) שלנו לבין האני האותנטי ע"י ניהול דיאלוג פנימי בין השניים.
כל התהליך נעשה בכבוד ובחמלה לאגו. אנחנו כבר לא מתייחסים לאגו כאויב שלנו! אנחנו מתחילים להתיידד איתו ולנהל שיחה אמיתית עם החלק הזה בנו כדי לשחרר את הפחד והאמונות הכוזבות הטמונות שם.
נחשוף את הדרך בה האגו משקר לנו, מספק מידע לא מדויק או מפעיל אזעקות שווא ונלמד להקשיב להדרכה של האני האותנטי ולהתחבר לעוצמה הפנימית שלנו.
התהליך מורכב מארבעה שלבים:
1. זיהוי הטיפוס הראשי שלך
זהו המנגנון האוטומטי שמפעיל אותך. אתה לומד לזהות את דפוסי החשיבה, הרגשות וההתנהגות ומכיר את נקודות העיוורון שלך. למידת המניע והאסטרטגיה של האגו שלנו היא חשובה, כי היא המקור העיקרי של הסבל שלנו. זהו תהליך של התעוררות, אנו מתחילים להבין מה האגו שלנו עושה כדי "להגן" עלינו, כיצד הוא מתמרן אותנו ואת האחרים.
2. פיתוח המתבונן הפנימי
זהו "העד השקט" שלך. החלק בעצמך שאינו מחובר לרגשות ולמחשבות עמם אתה נוטה להזדהות. הוא מאפשר לך להתבונן מהצד באגו שלך (הטיפוס) כשהוא עושה את ה"קטע" שלו. התבוננות מסוג זה הינה הכרחית עבור השחרור שלך. אתה מתחיל לבוא במגע עם המניעים הרגשיים הנסתרים שמפעילים אותך ומבחין בהבדל בין האגו לאני האותנטי שלך.
3. פירוק האגו מנשקו
ברגע שאתה מבחין באגו כישות נפרדת, אתה מתחיל להתייחס אליו כ"עיתונאי" המדווח מנקודת מבט מאד מוגבלת, שאינה מייצגת את האמת כולה. בשלב זה אתה לומד לפתח דיאלוג ישיר עם האגו ולהפריך את האמונות הכוזבות שמפעילות ומשפיעות על חייך מבלי שתדע.
4. בחירה חופשית
זהו המעבר מאוטומטיות לבחירה. הטיפוס שלך כבר אינו שולט בך באופן אוטומטי ויש בידך בחירה. אתה מתחיל להיות "בעל הבית" של המנגנון שלך. אתה מגלה את השלמות שלך כבן אדם ומוצא את החופש האמיתי להתנהל בעולם ולהביא את האני האותנטי שלך לידי ביטוי.
מכתבים לאגו
בסיום סדנת הצמיחה מתבקשים המשתתפים לכתוב מכתב לטיפוס שלהם, זהו צעד משמעותי בתהליך ההפרדה בינינו לבין האגו ולקיחת בעלות בית על המנגנון האוטומטי שמנהל אותנו. המכתבים מרגשים, מפתיעים ומעוררי השראה. הנה כמה דוגמאות ←
את התהליך עם האניאגרם ניתן לעשות בקבוצה או באופן פרטי:
שלושת המרכזים
בכל אחד מאיתנו קיימים שלושה מרכזי אינטליגנציה שמשפיעים על הדרך בה אנו תופסים את העולם
בפסיכולוגיה המערבית המוח נחשב ונתפס כמרכז האינטליגנציה הראשי. אולם ישנה גם האינטליגנציה של הלב (אינטליגנציה רגשית) ואינטליגנציה של הגוף (תחושות ואינסטינקטים).
שלושת המרכזים מייצגים את שלושת התפקודים הבסיסיים שמאפיינים את האדם – מחשבות, רגשות ואינסטינקטים.
הרפואה המודרנית זיהתה את מיקומם במוח:
- רגשות - מערכת הלימבית limbic portion
- מחשבות - קליפת המוח neo-cortex
- אינסטינקטים - גזע המוח brain stem
כולנו משתמשים ברמה מסוימת בכל שלושת המרכזים, אולם לכל אחד מהטיפוסים יש מרכז דומיננטי, דרכו הוא תופס וחווה את העולם:
מרכז הלב – רגשות
טיפוסי 2,3,4
טיפוסים אלה נוטים לחוות את העולם דרך האינטליגנציה הרגשית שלהם.
הם קשובים למצב הרגשי שלהם ושל אחרים ומחוברים ללב שלהם. הם זקוקים, יותר מטיפוסים אחרים לאישור והכרה של אחרים ונוטים לקבוע את ערכם האישי על פי הדרך בה אחרים רואים אותם.
מרכז הראש – מחשבות
טיפוסי 5,6,7
טיפוסים אלה נוטים להתמודד עם החיים דרך ניסיון להבין אותם באמצעות הכישורים השכליים שלהם.
מטרות האסטרטגיה הזו היא לצמצם חרדה, להתמודד עם סיטואציות מכאיבות פוטנציאליות ולהשיג תחושת וודאות באמצעות תהליכים מנטאליים של ניתוח, הסקה, שימוש בדמיון ותכנון.
מרכז הבטן – אינסטינקטים
טיפוסי 8,9,1
טיפוסים אלה נוטים להתמודד עם העולם באמצעות האינטליגנציה של תחושת הגוף.
הם חווים תחושות באופן פיזי ובעלי אינסטינקטים מפותחים. יש להם גישה שונה משל ה"חושבים", הם מוצאים את דרכם בעולם דרך "תחושת בטן" אינטואיטיבית, שאינה תלויה בנימוק הגיוני או רחשי לב.
איזון שלושת מרכזי האינטליגנציה השונים, מהווה כלי רב עוצמה להתפתחות אישית. כדי לממש את הפוטנציאל המלא שלנו בחיים, לקיים מערכות יחסים בריאות, לחיות ולעבוד כראוי, אנו זקוקים לאנרגיה, לאינטליגנציה ולחוכמה של כל שלושת המרכזים. אנחנו יכולים להגביר את כמות המידע שאנו קולטים מהמציאות סביבנו ע"י שימוש פעיל של כל שלושת המרכזים. לכל מרכז יש את הפוטנציאל לתרום לנו משהו חדש וייחודי לכל מצב, ולספק לנו יותר אפשרויות בחירה בנוגע לפתירת בעיות וקבלת החלטות.
כשכל המרכזים שלנו פתוחים ואנחנו משוחררים מהדפוסים האוטומטיים של האישיות שלנו, אנחנו יכולים ליהנות ממערכות יחסים מספקות יותר. אנחנו יותר נוכחים לעצמנו, חווים שלווה פנימית, כבוד וחמלה כלפינו וכלפי אחרים.
שלושת האינסטינקטים
שלושת האינסטינקטים הינם אינסטינקטים הישרדותיים הטבועים במוחנו מאות מיליוני שנים ואחראים על מנגנון ההגנה בו אנו משתמשים כדי לשרוד.
האינסטינקטים קשורים לשלושה תחומים עיקרים בחיים:
- שימור עצמי - הצורך בביטחון, יציבות ורווחה אישית. (הישרדות אישית)
- אינטימי - הצורך באינטימית, קשר וקרבה. (אחד-על-אחד)
- חברתי - הצורך בהשתייכות לקבוצה / קהילה. (יחסים חברתיים)
בכולנו נמצאים כל שלושת האינסטינקטים, אבל לכל אדם יש אינסטינקט אחד שהוא דומיננטי יותר.
האינסטינקט הראשי קובע את הדרך בה אנו מתנהלים בעולם. הוא המניע הראשי שלנו בחיים ואחראי למקור הכאב והמתח בחיינו. הוא בעצם הטריגר הראשי שמפעיל את מנגנון ההגנה של הטיפוס שלנו.
כשהאינסטינקט שלנו מאויים או לא מסופק, המיינד שלנו נכנס לפאניקה. מכיוון שמדובר בצורך הישרדותי, אנו מגיבים בעוצמה או באופן היסטרי שאינו פרופורציונאלי למצב האמיתי.
כשהוא מופעל – הוא יכול לגרום לנו למחשבות כפייתיות, לרגשות קשים או לכאב בגוף.
- האינסטינקט העצמי - יכול להתעורר במקרים של פיטורים מהעבודה, פשיטת רגל, מחלה וכדו'
- האינסטינקט האינטימי - יכול להתעורר במקרים של פרידה, נטישה, בדידות, משבר ביחסים קרובים וכדו'
- האינסטינקט החברתי - יכול להתעורר במקרים של נידוי חברתי, פגיעה בתדמית או במעמד החברתי
השילוב של 3 האינסטינקטים עם 9 הטיפוסים יוצרים יחד 27 טיפוסי משנה (Subtypes) .
לכל אחד מתשעת הטיפוסים יכול להיות אינסטינקט ראשי שונה: כך שטיפוס 5 לדוגמה עם אינסטינקט אינטימי, יהיה שונה מטיפוס 5 עם אינסטינקט חברתי וכ"ו. הכרת האינסטינקטים מסבירה את ההבדלים בין אנשים מאותה קבוצת טיפוס.
לימוד האינסטינקטים מוסיף מימד חדש ועמוק יותר לשימוש באניאגרם ככלי לצמיחה אישית ופיתוח אמפטיה כלפי אחרים.
מטרות לימוד האינסטינקטים:
- ביחסים בין אישיים – הבנת האינסטינקטים מסייעת באופן משמעותי לניהול היחסים שלנו עם אנשים בעלי אינסטינקט שונה.
- טיפוח התחום המוזנח בחיינו – לכולנו יש את 3 האינסט' ברמה זו או אחרת, כשהביטוי שלהם מושפע מנסיבות חיינו. אבל יש להם היררכיה: ראשי, משני, וחלש. האינסטינקט החלש הוא למעשה נקודת העיוורון שלנו והתחום שאנו מזניחים בחיים. לדוגמה, אנשים שהאינסטינקט העצמי שלהם הוא אחרון, נוטים להזניח את צרכי הקיום הבסיסיים: כסף, בית , לבוש, בריאות וכדו'.
- איזון – אפשר לראות את שלושת האינסטינקטים כשרפרף בן 3 רגליים כשכל אינסטינקט מייצג רגל. אם כל הרגליים של השרפרף חזקות, השרפרף יציב ויש הרבה אנרגיה פנויה. אם הרגליים לא שוות, אז השרפרף לא מאוזן ואנרגיה רבה הולכת על הניסיון לייצב אותו. חשוב להיות מודעים כיצד שלושת האינסטינקטים הללו פועלים בחיינו וליצור איזון בין שלושתם.
- הרגעה – למידת האינסטינקטים מאפשרת טכניקות הרגעה כשאחד האינסטינקטים מאויים ומניעת תגובת לחץ והיסטריה כשמופעלת "אזעקת שווא".
- אבחון – הכרת האינסטינקטים מסבירה את ההבדלים בין אנשים מתוך אותה קבוצת טיפוס והיא קריטית לאבחון נכון של הטיפוס שלנו ושל אחרים.
התנועה באניאגרם
חיצים
לכל אחד מאיתנו יש אסטרטגיה בסיסית על פיה אנו פועלים ומתמודדים עם העולם. עם זאת, מצבים שונים בחיינו מעוררים בנו סוגים שונים של תגובות. כפי שניתן לראות בתשיעון, כל טיפוס מקושר לשני טיפוסים אחרים בקווים פנימיים (שאינם שרירותיים), אותם אנו מכנים "חצים". אליהם אנו פונים במצבי מתח או לחילופין במצבי בטחון.
לדוגמה: טיפוס 1 – המחוקק
במצבי ביטחון פונה לטיפוס 7
טיפוס 1 שמסתובב בדרך כלל בחיים מתוח, נוקשה ורציני מוצא את השלוה שלו כשהוא מפתח את האנרגיה של טיפוס 7, שעושה את החיים למשעשעים יותר, קלילים יותר ואופטימיים. הוא מרגיע את ה"שופט" שלו, נעשה פחות ביקורתי כלפי עצמו, מניח לעצמו לשחק ומגלה חוש הומור. הוא מתחיל ליהנות מהחיים, להשתחרר מהחוקים והנהלים הנוקשים ולהסתכל יותר על מה עובד, במקום על איך זה "צריך" לעבוד. האנרגיות של 7 משחררות אותו ומסייעות לו להיות שמח, משוחרר ושלו יותר.
במצבי מתח פונה לטיפוס 4
במצבי מתח, טיפוס 1 חש עוד יותר ממורמר, כשציפיותיו מעצמו, מאחרים או מהחיים בכלל, אינן מתמלאות. במצבים אלה הוא עלול לסגת אל עבר הצד הלא מאוזן של טיפוס 4. הוא מתחיל לאבד את האמון בעצמו ומרגיש בלתי נאהב. הוא מפנה את כעסו פנימה, נגד עצמו, הוא עורג למה שחסר בחייו ומאבד תקווה באשר להשגתו. גם המאופקים שביניהם עלולים להיהפך דרמטיים ואמוציונאליים יותר, שוקעים ברחמים עצמיים ונוטים להתקפי בכי.
ניתן להשתמש בשני החצים לאיזון ולהתפתחות אישית. המעבר לשני הטיפוסים הנוספים מציע לנו הזדמנויות לגדילה, פותח בפנינו אופני התנהלות שונים ומאפשר לנו להגיע לאיזון ושלמות.
כנפיים
בשעה שלכל אדם יש טיפוס ראשי אחד, כמעט אף אחד אינו טיפוס "טהור". כל טיפוס מושפע מהטיפוס שמשני צדדיו. טיפוסים "שכנים" אלו נקראים כנפיים (Wings). הכנף מוסיפה אלמנטים חשובים ולעיתים אף סותרים לאישיות. אפשר לראות את זה כגוונים שונים. לצד הכחול ישנו כחול כהה או תכלת, שני הגוונים שייכים לצבע הכחול, אך מובחנים זה מזה. לכל טיפוס יש כנף אחת שהיא דומיננטית יותר והיא צובעת את התנהגותו בגוון אחר.
לדוגמה: טיפוס 1 עם כנף 9: רגוע יותר, מופנם יותר, עצור, סגנון דיבור מעודן יותר, הכעס שלו מופנה פנימה (טינה)
טיפוס 1 עם כנף 2: חם יותר, אמפאטי, בעל נוכחות, סגנון דיבור בוטה וישיר, הכעס שלו מופנה החוצה (מתפרץ)
שילוב מאוזן בין שתי הכנפיים מציע לנו איכויות שיכולות להרחיב ולהעשיר את דפוסי ההתנהגות, החשיבה והרגשות שלנו. לדוגמה:
טיפוס 5 – המדען
(כנף אחורית – 4 כנף קדמית – 6)
השילוב עם כנף 4 – פתח את העולם הרגשי שלך
לעומת טיפוסי 4 שמכירים את העולם הרגשי שלהם, על כל דקויותיו ומבטאים את רגשותיהם באופן ספונטאני, טיפוסי 5 מתרחקים בדרך כלל מהמימד הרגשי וביטוייו. כנף 4 השכנה, יכולה לסייע להם להתוודע לרפרטואר הרגשי שלהם ולפתח אותו.
ניתן לתרגל זאת במספר אופנים. למשל: לשאול את עצמם בכל פעם שהם חושבים, עושים או אומרים משהו: "מה אני מרגיש עכשיו?" אם עולה מחשבה במקום הרגשה, כמו: "אני חושב על העבודה שלי" השאלה הבאה היא "כן, אבל מה אתה באמת מרגיש לגביה?" לאחר שהם עונים על שאלה זו, כדאי לאתר את המקום בגופם בו הם חשים את הרגש הזה.
לדוגמה, לחץ באזור החזה, או מועקה בבטן, מתח באזור הכתפיים וכ"ו. סימנים גופניים אלו יכולים לסייע להם מאוחר יותר בזיהוי רגשות. למשל, אם הם זיהו שכעס מלווה בכאב ראש ומתח בכתפיים, בעתיד כשהם חשים תחושות גופניות אלה הם יכולים לקלוט: "אה, אני בטח מרגיש כעס. על מה אני כועס?"
פתח את הביטוי היצירתי שלך
רגשות הינם לעיתים קרובות, המקור לביטוי יצירתי או אמנותי. ביטוי אמנותי יכול לסייע לנו להבין את רגשותינו. כשטיפוסי 5 משלבים את הביטוי הרגשי שלהם עם החריפות השכלית שלהם, היצירתיות שלהם עולה פלאים, בין אם הם עוסקים בצילום, ציור, פיסול, משחק, ריקוד, או כתיבה.
אחת התרגולות המומלצות לטיפוסי 5, היא שימוש בסמלים לביטוי היכולות האמנותית שלהם. סמלים יכולים להיות דימויים, צבעים, צורות, מילים, תנועה או כל דבר שמסמל את המשמעות העמוקה יותר של הווייתם.
השילוב עם כנף 6 – התמקד בקבוצה
בשעה שטיפוסי 6 הם אנשי צוות שמתמקדים בקבוצה, טיפוסי 5 מתנהגים, לעיתים קרובות, כמו שחקנים אינדיבידואלים בקבוצה. באופן אירוני, התוצאה בדרך כלל, עבור טיפוסי 5 היא שאנשים אחרים בצוות נוטים להתמקד בהם, כי הם נראים מהוססים, מסויגים או מרוחקים. הבידוד שלהם גורם לאנשים לרצות 'לקלף אותם מקליפתם' מפני שהם רוצים לכלול אותם בקבוצה או כי הם נמשכים למסתורין ולשקט שלהם ומעוניינים 'לפצח' את החידה.
התרגולת המומלצת לטיפוסי 5 כשהם בקבוצה או בצוות, היא התמקדות בשאלה, 'כיצד אני יכול לתרום יותר לקבוצה?' 'מה הקבוצה צריכה ממני?' 'כיצד אני יכול לבטא את הנאמנות והמחויבות שלי לצוות?' כשטיפוסי 5 מתנהגים באופן יותר מעורב ופעיל, אנשים מתמקדים בהם פחות וכתוצאה מכך הם חשים פחות לחץ ודרישות מאחרים.
פתח את מיומנויות התקשורת שלך
טיפוסי 6 מתקשרים בקלות עם אנשים, מכיוון שהם נוטים לשאול שאלות רלוונטיות, להשיב לאחרים בפירוט, מה שיוצר את הרושם שהם מתעניינים בשיחה. הם בדרך כלל מחייכים או נוטים קדימה אל עבר האחר, מה שמצביע על המעורבות שלהם. טיפוסי 5 , לעומתם אינם נוהגים לשאול שאלות אישיות, עונים באופן קצר ומדויק ועלולים ליצור את הרושם של ריחוק או חוסר עניין בשיחה.
שילוב הכנף הקדמית (6) יכולה לסייע ל 5 בתקשורת שלהם עם אנשים אחרים. כדאי להם לתרגל שאלת שאלות פתוחות, במקום שאלות של כן ולא, להשיב לשאלות או הערות בשלושה משפטים לפחות, ולהטות את גופם מעט קדימה על עבר בן שיחם.
ההיסטוריה של האניאגרם
האניאגרם הוא שילוב של ידע עתיק עם פסיכולוגיה מודרנית
התשיעון
יש להבחין בין סמל האניאגרם (התשיעון) שהוא עתיק יומין, לבין מודל תשעת הטיפוסים בו אנו משתמשים כיום. התשיעון הוא סמל אוניברסאלי עתיק יומין, שמקורותיו אינם ידועים והחוכמה הגלומה בו הועברה כתורה שבעל פה במשך אלפי שנים. וריאציות של התשיעון הופיעו במאה הארבע-עשרה גם בתורה הסופית והרעיון הפילוסופי מאחורי האניאגרם מכיל מרכיבים מהנצרות, האיסלם, הטאואיזם, הקבלה היהודית, שלפי ההשערה יצרו בהשפעת סמל האניאגרם את ציור עץ החיים והפילוסופיה היוונית העתיקה (בעיקר סוקרטס ואפלטון).
יש הטוענים שהיא צמחה מהגיאומטריה של פיתגורס ביוון העתיקה, שהתעניין גם במשמעויות העמוקות של תורת המספרים. בכתביו גם ניתן למצוא את סמל האניאגרם (enneagon) בו הוא נהג להשתמש כחתימתו הרוחנית.
הופעתו הראשונה בדפוס (שידוע לנו) היה בשנת 1305, כאשר פילוסוף פרנציסקני ממיורקה, בשם רמון ליול, השתמש בו כאמצעי לסינתזה של הידע על הנצרות, האיסלם והיהדות.
אין הוכחות חד משמעיות למקור הסמל, אך העובדה עליה אין ויכוח היא שגורדייף, מורה רוחני שחי ופעל בצפון מזרח אסיה ובאירופה בשנים 1866-1949, הוא זה שהציג את סמל האניאגרם למערב. הוא התווה את המושג "הדרך הרביעית", שבמרכזו עומד האדם כישות אשר אינה מודעת לעצמה ולכוחות הפועלים עליה. על מנת להתעורר מהשינה בה הוא שקוע בחייו, עליו ללמוד את עצמו תוך התבוננות פנימית באלמנטים המרכיבים אותו, בתהליכים המתרחשים בתוכו, תוך התחשבות בחוקים הקוסמיים השולטים ביקום בכל רמותיו. תורת האניאגרם נחשפה ברבים לראשונה בספר "חיפוש אחר המופלא" שכתב תלמידו אוספנסקי ב 1947.
משמעות הסמל
גורדייף השתמש באניאגרם כחלק מרכזי של משנתו, אבל הוא לא דיבר על טיפוסי אישיות כפי שאנו מכירים אותם היום. הוא השתמש בסמל האניאגרם כדי להסביר צורות התנהלות של בני אדם ומצבים שונים בעולם.
על פי מסורות רוחניות אזוטריות (ביניהן "הדרך הרביעית") סמל האניאגרם מייצג שני חוקים קוסמיים יסודיים, על פיהם מתנהל היקום כולו:
המשולש – הפנימי מסמל את חוק השלוש(שילוב) – ההיתקלויות של אותם הכוחות החוברים יחדיו ליצירת מאורע חדש.
ההקסגון – מסמל את חוק השבע (תהליך) – חוק התהליך הוא הקובע את הסדר בו הדברים מתרחשים.
האניאגרם, כמערכת פסיכולוגית של טיפוסי אישיות, התפתחה רק בשנות ה -60 המאוחרות
אוסקר איצ'אזו, פילוסוף ומורה להתפתחות האדם מבוליביה, היה הראשון שהשתמש באניאגרם כדי לתאר ולהסביר טיפוסי אישיות שונים. הוא מצא שהשיטה מסבירה באופן מושלם פיקסציות (קיבעונות) של טיפוסי אישיות שונים. לאחר שנים רבות שבהן פיתח את רעיונותיו הקים את מכון אריקה (Arica School) שם ערך את הסינתזה בין הידע הקדום לממצאיו המודרניים.
ד"ר קלאודיו נארנחו, פסיכיאטר מצ'ילה, אחד מתלמידיו הראשונים של איצ'אזו שהתמחה בטיפולוגיה של בני האדם, הרחיב והעמיק את חקר האניאגרם. נארנחו שהיה מטפל גשטאלט ידוע, חקר את האפיונים הפסיכולוגיים של תשעת הטיפוסים במונחים של הפסיכולוגיה המערבית וגיבש את האניאגרם לצורתה הנוכחית. בתחילת שנות ה-70, הוא הביא את ממצאיו לאוניברסיטת קליפורניה בברקלי, שם הוא לימד את האניאגרם בהקשר של התפתחות אישית. הוא פרסם ספרים רבים בנושא והפך לדמות המובילה בתחום.
טעויות נפוצות
האניאגרם הוא כלי שנועד לשחרר אנשים מתבניות בהן הם מקובעים ולא להכניס אותם לתוכן. ההתלהבות הראשונית של אנשים מהשיטה, עלולה לגרום להם להשתמש בה בצורה שגויה.
הנה כמה שימושים שגויים מהם עלינו להיזהר:
האניאגרם אינו מיועד לתיוג אנשים
השימוש לרעה הנפוץ ביותר באניאגרם בא לידי ביטוי כשאנשים מדביקים תוויות על אנשים או מקטלגים אותם ובכך חוטאים למטרה העיקרית של האניאגרם שהיא השתחררות מכבלי האישיות שלנו ולא היקבעות בתוכה.
בתחילה זה בלתי נמנע. הנטייה הטבעית של בני אדם היא "לסווג" דברים, להכניס אותם למגירות. כולנו מסווגים אנשים מדי יום. גברים/נשים, אשכנזים/מזרחיים, מהירים/איטיים וכ"ו. חלוקה לקטגוריות הינה הדרך שלנו להבין ולעשות סדר בעולם שלנו. ההתלהבות הראשונית של אנשים מהמידע הנרחב שהאניאגרם מספק, עלולה לגרום להם לרוץ ולסווג אנשים לטיפוסים ובכך הם מפספסים את השימוש האמיתי של האניאגרם.
אם אנו משתמשים באניאגרם רק כדרך לסווג את עצמנו או אחרים, אנו עושים שימוש בחלק זעיר של הפוטנציאל שלו. זיהוי הטיפוס הראשי שלנו, הוא רק נקודת ההתחלה של המסע. האניאגרם מיועד לטרנספורמציה אישית. המטרה העיקרית היא לא להכניס אותנו לתוך קופסה, אלא בדיוק ההפך, לעזור לנו לצאת מהקופסה שאנו נמצאים בה.
האניאגרם מתאר מנגנונים ולא אנשים
חשוב לזכור שהטיפוס שלנו הוא לא מי שאנחנו. הוא בסך הכול אסטרטגית הישרדות של האגו שלנו, או במילים אחרות – תשעת הטיפוסים אינם תשעה סוגים של אנשים, אלא תשעה סוגים של מנגנונים אוטומטיים שלעיתים משרתים אותנו ובמקרים רבים מגבילים אותנו. כשאנו לומדים לזהות אותם ניתנת בידנו האפשרות להשתחרר מהם.
לא פעם, שמעתי אנשים שמכירים את האניאגרם אומרים דברים כמו: "טיפוסי 1 מוציאים אותי מדעתי, הם כל הזמן מטיפים לי", "אני לא יכול לסבול את טיפוסי 8, הם כל כך אגרסיביים", "אני אוהב את טיפוסי 9, הם כל כך נעימים ורגועים" וכ"ו…
האניאגרם הוא כלי שמסייע לנו להבין את עצמנו והאנשים שסביבנו. ההתייחסות אליו כאמצעי לשפוט את הספר על פי העטיפה שלו, מהווה שימוש בלתי הולם של הידע שניתן לנו.
כל אדם הוא אינדיבידואל
שאלה טיפוסית אחרת שנשאלת לא פעם: "טיפוסי 1 לא תמיד מגיעים בזמן?" או "טיפוסי 8 לא תמיד נלחמים עם סמכות?" התשובה היא – אף אחד לא עושה דבר מסוים "תמיד". ישנו מגוון עצום בתוך טיפוסי האניאגרם בדיוק כשם שיש בתוך לאומים או שבטים. אתה יכול לפגוש ישראלי מאזור מסוים בארץ, שיתנהג בצורה שונה לחלוטין מישראלי אחר ועדיין יהיו להם תפיסות וסמלים משותפים מעצם היותם ישראלים. כך הוא הדבר עם אנשים שונים מאותו טיפוס. אם תקשיבו לאנשים מאותה קבוצת טיפוס מדברים על חייהם, יהיה ברור שהם חולקים במשותף ראיית עולם מרכזית ומערכת של אמונות בסיסיות, אך בה בעת, כל אחד מהם יהיה אינדיבידואל ברור, עם זהות עצמאית ונפרדת משלו.
האניאגרם אינו כלי לשידוכים
שאלה נוספת שנשאלת פעמים רבות: "עם איזה טיפוס הכי כדאי לי להתחתן?" התשובה היחידה שאני בדרך כלל נותנת לשאלה זו היא – "עם טיפוס ברמת התפתחות גבוהה או אחד שאוהב אותך, עדיף שניהם". האניאגרם יכול לתאר באופן מדויק דינאמיקה אפשרית בין שני אנשים, את נקודות החיבור ביניהם ואת מוקדי החיכוך הפוטנציאלים, אבל הוא לא נותן לך נוסחה למציאת בן זוג.
זה לא תירוץ להתנהגותנו
אחד מהשימושים השגויים ביותר של האניאגרם הוא להשתמש בו כתירוץ להתנהגות שאין לך שום כוונה לשנותה. כאילו קיבלת "אישור מהרופא"!
אנשים יגידו דברים כמו: " אל תאשימו אותי שאני פרנואיד, אני טיפוס 6, "אל תצפו ממני לעבוד במשרד, אני טיפוס 4" או "בסדר, אז הייתי קצת בוטה, אני 8 מה אני יכול לעשות?" וכ"ו. התוצאה היא השגת המטרה ההפוכה של המודל. ברגע שאתה מתחיל לחשוב על הטיפוס שלך כעל מצב קיומי או כנתון עובדתי, אתה מתחיל לקבע את עצמך ולהילכד בתוך הקופסה בתוכה אתה נמצא, במקום להשתחרר ממנה.
ההתנהגות החיצונית אינה הוכחה לשום דבר
מכיוון שמודל האניאגרם הוא מורכב, רבים מחפשים אחר קיצורי דרך כדי לפשט את השימוש בו. הצורה הנפוצה ביותר לכך, היא חיפוש קשר בין ההתנהגות החיצונית של אנשים לבין הטיפוס שלהם. הם יכולים לשאול שאלות כמו: "בעלי נוהג מהר מדי, מה זה אומר?" התשובה היחידה לכך היא – זה אומר שהוא צריך להאט!
חשוב לזכור שכל טיפוס הוא יותר מאשר סך כל ההתנהגות החיצונית. האניאגרם מתאר תשע "תוכנות ההפעלה" שמניעות אותנו. הוא שם דגש לא על מה שאנשים עושים, אלא על למה הם עושים זאת. ההתנהגות החיצונית אינה הוכחה לשום דבר, טיפוסים שונים עשויים להתנהג באופן דומה, אך כל אחד מהם ממניע אחר לחלוטין.
שאלות ותשובות
איך אני יכול לדעת איזה טיפוס אני?
ישנן 3 דרכים עיקריות לזיהוי הטיפוס הראשי שלך:
– אבחון עצמי דרך שאלון אבחון או קלפי אניאגרם
– השתתפות בסדנת אניאגרם
– ראיון אבחון עם מנחה אניאגרם מוסמך
האם אני יכול להיות יותר מטיפוס אחד?
במה יכולה לעזור לי למידת הטיפוסים האחרים?
הבנתך העמוקה של המניעים, הכאב והסבל שיקירך חווים יומיום מתוך נקודת מבטם, מאפשרת לך להתחבר אליהם בדרכים חדשות. היא מסייעת לך להשתחרר מהכעס, ההאשמות והפחד שלך ולהגיב אליהם ממקום שמאפשר אינטימיות, קבלה ואהבה ברמה אחרת לגמרי.
האם האניאגרם לא מסווג בעצם אנשים ומכניס אותם לתוך קופסאות?
ההתלהבות הראשונית של אנשים מהמידע הנרחב שהאניאגרם מספק, עלולה לגרום להם לרוץ ולסווג אנשים לטיפוסים ובכך הם מפספסים את השימוש האמיתי של האניאגרם.
בתחילה זה בלתי נמנע, הנטייה הטבעית של בני אדם היא "לסווג" דברים, להכניס אותם למגירות. חלוקה לקטגוריות הינה הדרך שלנו להבין ולעשות סדר בעולם שלנו. אנשים רבים עוברים מין "תהליך התבגרות עם האניאגרם", בהתחלה הם משחקים איתו כמו עם צעצוע חדש, עד שהם מבינים שהמטרה של האניאגרם היא לא רק לספק לנו מידע, למרות שהוא רב עוצמה, אלא לשמש לנו כמדריך להתבוננות עצמית.
מהי הדרך הטובה ביותר ללמוד את האניאגרם?
במגוון הסדנאות שנערכות במרכז מתאפשרת היכרות חוויתית עם כל הטיפוסים וניתנת הזדמנות להכיר אנשים שונים ששייכים לאותה קבוצת הטיפוס ולקיים חקירה משותפת.