אניגראם

אימון זוגי

אל תתן למי שאתה, להפריע למי שאתה יכול להיות

אימון זוגי באמצעות האניאגרם


ניהול זוגיות תקינה ומוצלחת הינה משימה מורכבת ביותר שטומנת בחובה אתגרים לא פשוטים. כל אחד מבני הזוג מביא איתו ליחסים שק שלם של ציפיות, חלומות, צרכים ומשאלות ומצפה למצוא את כל הדברים הטובים שקיבל או לא קיבל בילדותו: תמיכה, הבנה, הרמוניה, אהבה, קבלה, הגנה, חיזוקים, חברות, תחושה של שייכות ועוד.

מרבית מערכות היחסים מתחילות באהבה גדולה ובהתלהבות רבה מלוות בתחושה של חיבור נפלא ושותפות מעצימה והיכן שהוא במהלך הדרך משהו מתחיל להשתבש ורבות מהם נוחלות כישלון בשלב כזה או אחר. אי הבנת המניעים ותפיסת המציאות של בן הזוג יכולה להרוס מערכת יחסים. כבני אדם אנו ממהרים להגדיר אחרים כ"בעייתיים" כשאיננו מבינים את ההקשר מתוכו הם פועלים. האניאגרם יכול לסייע לנו להימנע מהתיוג והשיפוט הזה.

 

ישנן כמה דרכים בהם האניאגרם יכולה לסייע לתהליך הטיפולי.

 

1 – למידת השפה: 
בעבודה עם זוגות מתברר לעיתים קרובות ששני אנשים מדברים בשתי שפות שונות לגמרי. מונטי רוברטס, מאלף הסוסים הנודע, (מחבר הספר "הלוחש לסוסים") הקדיש את מרבית שנות נעוריו ללימוד סוסים. מה שהוא למד תוך כדי התבוננות זהירה הוא שלסוסים יש שפה משלהם באמצעותה הם מתקשרים. שפה זו שמכילה תנוחות גוף, נחירות, קשר עין אפשרה למונטי לתקשר עם סוסים, לרכב עליהם ולאלף אותם ללא כל שימוש בכוח. האניאגרם מספק כלי דומה בכל מה שקשור לתקשורת אנושית. הוא מסייע לכל אחד מתשעת הטיפוסים להבין את השפה והמציאות של הטיפוסים האחרים ולתקשר איתם באמצעותה.

 

לדוגמה, עבדתי עם זוג שהאישה הייתה טיפוס 2 והגבר טיפוס 8. סגנון התקשורת שלו היה ישיר ובוטה והאמין שמה שהוא ראה במו עיניו ושמע במו אוזניו מפיה, זה מה שהיא התכוונה. מבחינתה, ההצהרות שלו נשמעו לה כמוחלטות וסופיות והיא האמינה שיש לה מעט מאוד עוצמה וכוח השפעה ביחסים. היא האמינה שהיא חייבת לפתות ולרצות את בן זוגה כדי לספק את צרכיה, ושאם היא תהיה כנה איתו ותאפשר לו לראות את מי שהיא באמת – אדם עם צרכים רגשיים, הוא ידחה אותה.

 

שתי המציאויות המופרדות האלה יצרו בעיות ביחסיהם שהלכו והחריפו עד שהביאו לפרידה זמנית. האישה חשבה שהיא העבירה את המסר לבן זוגה שהיא מעוניינת ומחויבת ליחסים איתו. המחויבות הזו תוקשרה באופן לא ישיר וללא שכנוע רב.  וה 8 חתך את היחסים, מאמין שה 2 בגדה בו ותמרנה אותו. הפרידה גם הגנה על הפגיעות שלו מפני כאב ופגיעה.

 

לאחר מספר חודשים בני הזוג היו מסוגלים להבין מדוע הם התנהגו והרגישו כפי שהרגישו והצליחו לשקם את יחסיהם. ה 2 למדה להיות יותר ישירה לגבי צרכיה, להאמין שהצרכים שלה יילקחו ברצינות אם הם יתוקשרו בצורה ישירה ושהסגנון הבוטה והישיר של ה 8 לא אומר שהוא לא מסוגל להקשיב. ה 8 למד שהוא לא צריך לכסות על הפגיעות שלו בפרידות הגנתיות ושהוא צריך להקשיב לרמזים עדינים מבת זוגו, גם אם אינם נאמרים באופן חד וישיר.

 

2- הפחתת ההאשמות ההדדית והעצמת האמפטיה: 
פעמים רבות אנשים מביאים שתי הנחות יסוד לאימון: או שהצד השני לא בסדר,  או שיש לו בעיה והוא צריך להשתנות ולהתאים לצרכים או למאווים של השני. האניאגרם מסייע לשבור את ההנחות האלה. ההבנה שישנן דרכים אחרות משלנו שתקפות באותה מידה מבחינת תפיסת העולם, צורת החשיבה, ההרגשה וההתנהגות – היא מאירת עיניים. עמדה מאשימה, או אמונה ש"אני בסדר ורק הוא אשם בבעיות שלנו" אינה מאפשרת שינוי ממשי, והיא מקבעת את בני הזוג בעמדה של מאבק חסר תכלית. האשמה נובעת לעיתים קרובות מתוך כך שאדם אחד שופט את השני מתוך תפיסת המציאות שלו. ברגע שאנו מבינים את אופן החשיבה והעולם המקביל של השני –כמעט בלתי אפשרי להאשים. שוני בין בני זוג הוא דבר שצריך להעריך, לחגוג ולעצב בצורה חיובית שתורמת להתפתחות הדדית, כך שהיחסים לא יהפכו לשדה קרב נצחי.



3. הבנת הדינאמיקה הזוגית:
 
האניאגרם מסייע לבני הזוג להבין את הדינאמיקה שנוצרת מתוך הטיפוס שלהם – מתוך מבנה האישית שלהם שאינו קשור לזוגיות עצמה.
 זוגות רבים נכנסים ל"מעגל קסמים" שלילי – הם מתנהגים ופועלים באופן שמחמיר את הריחוק או הריב, שהולך וגדל ככדור שלג במהלך השנים.

 

לדוגמה - הדינאמיקה שנוצרת לעיתים קרובות בין טיפוס 9 לטיפוס 1. טיפוס 1 לעיתים קרובות מתוסכל מחוסר היוזמה והארגון של ה 9 ומסגנון התקשורת הבלתי ישיר של ה 9, במקום להבין ן שה 9 אולי לא מעריך איכויות אלה באותה מידה שה 1 מעריך. בתגובה ה 9 נעשה לעיתים קרובות עוד יותר בלתי ישיר ופחות יוזמתי בניסיונו להימנע מקונפליקט ובהתנגדותו להיות נשלט על ידי ה 1. שני בני הזוג יכולים לראות את החלק שלהם ביצירת הדינאמיקה במקום להאשים אחד את השני.9 יכול להתפתח כשהוא מכיר שחלק מהאיכויות שה-1 מצפה להן יכולות להוות בעצם נכס עבורו. וה 1 יכול להיתרם כשהוא מבין שהסגנון השקט והבלתי ישיר של ה 9 יכול לשמש לו דוגמה לסגנון התנהגות אחר שיכול להועיל לו במצבים שונים. טיפוס 1 לומד להבין שרף הציפיות שהוא מציב לאחרים הוא גבוה למדי וש"הרדיפה" אחר ה 9 כשהוא לא מצליח לעמוד בסטנדרטים הגבוהים האלה רק גורמת לפחות יוזמה ומגבירה את ההתחפרות פנימה. כשה 9 מבין שהקושי שלו ביוזמה ופעולה נובע לא פעם מההתנגדות לחוויה של שליטה או לחץ חיצוני, הוא מתחיל ללמוד לבטא את כעסו במקום לתת לו לצוץ בדרכים עקיפות.

 

4 - התפתחות אישית
אי אפשר לטפל ב"זוגיות" ולשדרג אותה אם כל אחד מבני הזוג לא עושה את עבודת ההתפתחות האישית שלו. חשוב לזכור שכל אחד סוחב על גבו חבילה משלו. את החבילה הזו הוא מביא באופן מודע ולא מודע לזוגיות שלו. הזוגיות עצמה, לא פעם, אינה אלא שיקוף של הבעיות האישיות של כל אחד מבני הזוג. בני זוג שלא מחוברים לעצמם – יכולים ליצור זוגיות מנותקת ועצורה. בני זוג שפוחדים מעצמם – יכולים ליצור זוגיות מנוכרת ומקרטעת. בני זוג כבויים וחסרי תשוקה – יכולים ליצור רק זוגיות כבויה, פושרת, אפורה ומדכאת. מה שאתם – כך תיראה גם הזוגיות שלכם.

 

בני הזוג שלכם אינם אשמים שיש לכם בעיות משל עצמכם. הם אינם שם כדי לפתור לכם את הבעיות שלכם. להפך – רק אתם, ואתם בלבד, תוכלו לפתור לעצמכם את הבעיות שלכם. מוזר כיצד אנו לעיתים קרובות פשוט בוחרים את האדם הנכון כדי ללמוד בדיוק את מה שאנו צריכים ללמוד ולהתפתח. האניאגרם יכול לסלול את הדרך לשינוי ספציפי של כל אחד מבני הזוג. הוא מראה  את נקודות העיוורון, הדעות הקדומות, ועיוותי התפיסה של כל אחד מהם ומקנה כלים להתפתחות האישית שלהם.

 

ומה אם אחד מבני הזוג מסרב ללכת לאימון?

הטעות הבסיסית של מרבית הזוגות היא הטענה שהצד השני אינו משתנה ואינו משתפר. טפלו בעצמכם באופן פרטני והשקיעו באושר, בסיפוק ובמימוש האישי שלכם – כי רק משם גם הזוגיות שלכם תתחיל להמריא. בנוסף לזה שתקבלו תמיכה, אתם תלמדו אסטרטגיות נוספות, כלים חדשים ודרכי התמודדות חדשות.

 

כשאני משתנה – אתה משתנה. רק כשאתם משתנים – הכול משתנה סביבכם. למעשה, כל עולמכם משתנה. אבל, אם אתם עדיין תקועים, עקשנים, סגורים וצדקניים – אתם נשארים עם אותן הבעיות, וגם בני הזוג שלכם נשארים עם אותם הדפוסים שלהם. כשאדם אחד מתחיל להתנהג בצורה שונה, בן הזוג מגיב בצורה שונה. יחסים הם ריקוד. אם אתה משנה את הצעדים שלך הריקוד משתנה. כשאתה מתחיל להרגיש טוב יותר עם עצמך ולהשתמש באסטרטגיות טובות יותר, בן הזוג שלך מסוגל להגיב בדרכים חדשות. מניסיוני זה גורם לעיתים קרובות לבן הזוג לרצות להצטרף לאימון.



למידע נוסף: קראו על:  "המפתח ליחסים מצליחים"


 


    לקביעת פגישה לאימון זוגי     

ניתן לפנות ישירות לאסנת:

054-2042443

הקליניקה נמצאת בתל אביב    

 

 

 

 

 

 

 

 

אסנת ידגר
חלוצת השיטה בארץ ומייסדת המרכז הישראלי
חדשות ועדכונים
כללי
על האניאגרם
שירותים
אניאגרם בארגונים
מדיה
בניית אתרים בקוד פתוח
עקבו אחרנו
2010 © Enneagram inc, All Rights Reserved