אניגראם

אל תתן למי שאתה, להפריע למי שאתה יכול להיות
שתף |

מה מניע אותי?

עד שאיננו יודעים את ה"מניע" להתנהגותו של אדם, בעצם איננו יודעים דבר. המניעים הבסיסיים של כל טיפוס הינם המפתח להבנת תשעת הטיפוסים ומתוכם מתעצבת אסטרטגית ההישרדות של כל אחד מהם

מאת: אסנת ידגר

כולנו יכולים להיות שאפתנים, אגרסיביים, מצחיקים, כועסים, חוששים, חרוצים וכ"ו, מגוון ההתנהגויות האנושיות יכול להופיע בכל טיפוס, אך מאחורי אותה צורת התנהגות מסתתר מניע שונה לחלוטין.
לדוגמה, אנשים רבים יגישו עזרה לאחרים ללא היסוס, אך כל אחד ממניע שונה. טיפוס 1 למשל, יעזור כי זה "לא בסדר" ולא מוסרי לדחות מישהו שזקוק לעזרה. טיפוס 2 יעזור כי הוא אוהב להיות נחוץ, טיפוס 7 יעזור כי הוא לא מסוגל לסבול כאב ועצב סביבו… וכן הלאה.

המניעים הבסיסיים של כל טיפוס הינם המפתח להבנת תשעת הטיפוסים ומתוכם מתעצבת אסטרטגית ההישרדות של כל אחד מהם.

 

כל אדם יכול להזדהות כמובן עם כל אחד מתשעת המניעים: לכולנו יש את הרצון להיות צודקים (טיפוס 1), להיות אהובים (טיפוס 2), להיות מוערכים  (טיפוס 3) וכן הלאה. אולם עצם זה שאנו "רוצים" את הדברים האלה, אינו בהכרח מעיד שזהו המניע שמפעיל אותנו.


לדוגמה, אתה רוצה לאהוב ולהיות נאהב כמו טיפוסי 2. אבל האם הרצון לאהוב ולהיות נאהב הינו הדבר ה"מרכזי" בהתנהגותך ובמערכת הערכים שלך? אם כן, אתה אמור להשקיע תשומת לב רבה ביותר ביחסיך האישיים. יהיו לך בוודאי הרבה יותר חברים ורשת ענפה של מכרים. אתה תקדיש זמן רב בשהייה ובילוי עם אנשים אחרים והרבה פחות זמן לבדך. אתה תבטא את רגשותיך כלפי חוץ לעיתים קרובות ובצורה אינטנסיבית. אם לא, אזי המניע העיקרי של טיפוס 2 אינו "מרכזי" במבנה האישיות שלך.  

 

 

כשתעיין במניעים הבסיסיים של כל טיפוס, נסה לזהות את המניעים שתופסים מקום מרכזי במערכת הערכים ודפוסי ההתנהגות שלך.  

 
טיפוס 1 - המחוקק: חותר להיות צודק, שואף לשלמות, לשפר את עצמו ואת העולם שסביבו, להיות נאמן לאידיאלים שלו, לשמור על אינטגריטי ואיזון, להיות מעבר לכל ביקורת כך שלא יגונה או יורשע על ידי אף אדם.

טיפוס 2 – המסייע: חותר להיות אהוב, להביע את רגשותיו כלפי אחרים, להיות נחוץ ומוערך, לגרום לאחרים להגיב אליו, להבטיח קיום תמידי של הקשר שלו עם אנשים.

טיפוס 3 – הביצועיסט: חותר לזכות בהכרה והוקרה, לחוש בעל ערך, להיות מוערץ, לבלוט, לשמור על תדמיתו, לזכות בתשומת לב ולהרשים אחרים.

טיפוס 4 – הדרמטי: חותר לבטא את עצמו ואת ייחודיותו, להרגיש רגשות בעוצמה ולבטא את רגשותיו, להגן על הדימוי העצמי שלו, לטפל בצרכיו הרגשיים לפני כל דבר אחר, למצוא את בן הזוג האידיאלי ואת האהבה הנכספת.

טיפוס 5 – המדען: חותר לאגור ידע, לרכוש מיומנויות וכישורים, לחקור את הסביבה ולהבין כיצד דברים עובדים, להגן על עצמו מפני איומים חברתיים והפרעות חיצוניות, לצמצם את צרכיו האישיים.

טיפוס 6 – הספקן: חותר להשיג ביטחון והגנה, לזכות בתמיכתם ואישורם של אחרים, להשיג וודאות ובטחונות, לבחון את גישתם של אחרים כלפיו.

טיפוס 7 – הנהנתן: חותר לשמור על החופש והאושר האישי שלו, להתנסות, לחוות ולטעום מהחיים ככל האפשר, לשמור על האופציות שלו פתוחות, ליהנות מהחיים, להיות עסוק ונלהב כל הזמן, להימלט מכאב.

טיפוס 8 – הבוס
: חותר להיות אדון לגורלו ולנהל את חייו, להוכיח את הכוח שלו ולהימנע מחולשה, להיות חשוב בעולמו ולהשפיע על סביבתו, לשלוט במצב, לשמור על כבודו ועוצמתו, להיות בלתי מנוצח.

 

טיפוס 9 – משכין שלום: חותר לשקט ושלווה, ליצור הרמוניה בסביבתו, להימנע ממתח ועימותים, לשמר דברים כפי שהם, להימנע מכל מה שעלול להפריע לשלוות נפשו, להימלט מבעיות ודרישות חיצוניות.

עד שאיננו יודעים את ה"מניע" להתנהגותו של אדם, בעצם איננו יודעים דבר. כל דפוס התנהגות אנושי שהוא, יכול לנבוע מתוך כל המניעים האפשריים. כל הטיפוסים עשויים להתנהג מתוך כל מגוון ההתנהגויות שמאפיינות בני אנוש. (שאפתנות, כעסנות, נדיבות, חוסר ביטחון, נוקשות, אסרטיביות, מופנמות וכ"ו) לכן התרשמות מההתנהגות החיצונית עצמה אינה מספיקה.

טיפוס 9 לדוגמה עלול לשחרר לפתע איזה כעס שהיה עצור בתוכו ולהגיב באופן דרמטי למצב מסוים ואז לסגת בעלבון עז, ולך אין מושג מה נחת עליך ומאיפה זה בא. אם זה כל מה שאתה רואה, אתה עלול להבחין בדפוס ההתנהגות של טיפוס 4 ("מרגיש-מגיב-נסוג") ולטעות בגדול. אבל אם אתה יודע מה ה"מניע" להתנהגותו, מה גורם לו לשחרר כעס מודחק באופן פתאומי ודרמטי שכזה, תהיה מסוגל לזהות אותו נכונה כטיפוס 9.

לעומת זאת, ישנם טיפוסי 4 שלעולם לא ייראו לכם דרמטיים, ראוותניים או סוערים. אם הייתם מסתמכים בלבד על התנהגותם והופעתם החיצונית, הייתם מסיקים שאין סיכוי שבעולם שהם טיפוס 4 כי הם לא "נראים" כמו אף טיפוס 4 שאתם מכירים. עם זאת, המניעים הבסיסיים של טיפוס 4 תמיד יהיו שם והם לעולם ישאלו את השאלה "מי אני?" ו"מה המשמעות של חיי?" בין אם התנהגותם החיצונית הינה מופנמת, מוחצנת, סוערת או עצורה. 

 
פעמים רבות המניעים להתנהגותנו נסתרים מעינינו, רוב הזמן אנו מתפקדים על "טייס אוטומטי", מגיבים בהתאם לאסטרטגיה הבסיסית שלנו. הכרת המניעים הלא מודעים שמשפיעים על התנהגותנו היא המפתח לשינוי אמיתי. המפתח הזה מאפשר לנו גישה אל מה שמתרחש מאחורי הקלעים של אישיותינו.

שנה גודל Powered by Bonsite ©
שנה גודל Powered by Bonsite ©
תגובות
xbCOdDzochDsPb   1.
Bradley, 10/08/2015 16:15:06
מדויק ומאיר עיניים  (לת) 2.
אילן, 05/11/2013 13:15:29
AGvFKnDJDpOKc   3.
Bradley, 22/10/2015 09:54:23
nhyTtLnQuEuUGEK   4.
Bradley, 23/10/2015 20:07:18
טיפוס 9 והחלטות   5.
אילנה, 05/01/2011 18:32:49
BTKxkEqvAdZkVbl   6.
Barnypok, 31/12/2016 11:04:49
ggrQXqdeca   7.
Mark, 01/02/2016 05:15:31
uYwztuUZwUvzfSKSFAP   8.
Mark, 06/02/2016 17:23:31
sSobGaALsEzuDxwJ   9.
GoldenTabs, 07/01/2018 10:12:49
אסנת ידגר
חלוצת השיטה בארץ ומייסדת המרכז הישראלי
חדשות ועדכונים
כללי
על האניאגרם
שירותים
אניאגרם בארגונים
מדיה
בניית אתרים בקוד פתוח
עקבו אחרנו
2010 © Enneagram inc, All Rights Reserved